Daar is ie dan, en nu voor echt! De nieuwe Suzuki KATANA. Bij Suzuki hielden ze ons al een tijdje in spanning met teasers die perfect deden wat ze moesten doen: teasen zonder erg veel te laten zien. Maar vandaag op Intermot konden we hem eindelijk van kortbij bewonderen. 

De originele KATANA zorgde voor heel wat sensatie bij de lancering in 1981. Suzuki zette met de strak ogende motor een icoon in de markt en het model had nadien een duidelijke invloed in het segment van de straatmotoren.  Met deze nieuwe 2019 versie brengt Suzuki een sportief ogende straatmotor met een ‘lean, mean, retro uitstraling’ maar tegelijk toch ook met een moderne styling en bijbehorende prestaties. Comfortabel en tegelijk messcherp.

Opvallend is ook de vierkante LED-koplamp, die er tegelijkertijd heel erg ‘eighties retro’ en hedendaags strak uitziet.

Het kloppend hart van de KATANA is de krachtige 999cm³ vloeistofgekoelde vier-in-lijn-motor van de GSX-R1000 (versie 2005-2008), aangepast voor straatgebruik. Verder vinden we tussen alle andere toeters en bellen onder andere het Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV) systeem en het Suzuki Exhaust Tuning (SET) systeem, een aangepast 4-2-1 uitlaatsysteem, een lichtgewicht, compact en toch stijf aluminium frame, aluminium achterbrug, volledig instelbare upside-down voorvork met radiaal gemonteerde 4-zuiger Brembo remklauwen, een shock met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning, het Suzuki Easy Start systeem, ABS, een instelbaar tractiecontrolesysteem met 4 modi, en een volledig LCD instrumentenpaneel.

Achteraan kreeg de KATANA een spatbord dat op de achterbrug gemonteerd staan. Hierop werden ook de nummerplaathouder en knipperlichten bevestigd. De achterkant van de KATANA krijgt daardoor een heel strak uiterlijk.

De zithouding lijkt behoorlijk comfortabel en het tweekleurige zadel is met een hoogte van 825mm voor het gros van de motorrijders voldoende om stevig voet aan de grond te hebben. Het zadel is ook behoorlijk smal ter hoogte van de tank.

Rijklaar weegt de KATANA toch een stevige 215kg en dat is dan met 12l benzine, wat dat weer aan de krappe kant lijkt. Benieuwd wat dat in de praktijk gaat geven…

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts