Intermot 2018: Indian toont de FTR 1200 én FTR 1200 S

Langverwacht, gelekt en nu ook officieel: de Indian FTR 1200 en FTR 1200 S. Dit zijn de eerste niet-cruiser motoren van Indian en da’s redelijk groot nieuws. Bovendien zijn er – tot morgen alleszins – geen andere productie flattrackracers op de markt.

De FTR haalt zijn design bij Indian’s flattrack racers en voegt daar een straatlegaal smaakje aan toe. Als motorblok werd beroep gedaan op de 1.203cc krachtbron uit de Indian Scout, zij het wel met 120 pk en een strakkere vermogenscurve. Daarbovenop krijg je nog een korte zesversnellingsbak met een slipperkoppeling, oftewel alles wat je nodig hebt om sportief te rijden.

Andere opvallende details zijn de Dunlop DT3-R banden die geschikt zijn voor asfalt, maar wel een typische flattrack look hebben. Daarbij komt nog het buizenframe, dito achterbrug, en een 19″ wiel vooraan met een dikke 18″er achteraan. Kortom: een echte street tracker waarmee je in theorie ook perfect moet kunnen flattracken.

Het verschil tussen de S en de normale uitvoering zit in de kleurstellingen (de FTR 1200 is enkel in het zwart beschikbaar) en in de vering en elektronica. Zo krijgt de S een Bosch IMU met tractiecontrole, bochten-ABS, rijmodi en er is zelfs een 4,3″ kleurendashboard.

   

Het enige addertje dat we nog kunnen bedenken is dat de FTR’s met 222 kilo drooggewicht nogal zwaar zijn en in de States variëren de prijzen tussen de 13.000 dollar voor het basismodel en 16.000 voor de racereplica S. Het is nog even afwachten wat dat in euro’s gaat geven. Hieronder nog het volledige persbericht.

INDIAN MOTORCYCLE ONTHULT LANGVERWACHTE FTR™ 1200 & FTR™ 1200 S           

Nieuwe Street Bike haalt Inspiratie uit Flat Track en Indian’s Succes in Flat Track Raming

Compleet Nieuw Platform Combineert Flat Tracker Styling met Krachtige, Nieuwe 120 PK V-Twin met Vloeistofkoeling

Keulen, Duitsland, 1 oktober 2018) – Vandaag onthult Indian Motorcycle, America’s First Motorcycle Company, een nieuwe standaard in Amerikaanse motorfietsen: de FTR 1200 en FTR 1200 S. Het FTR platform betekent voor Indian een nieuwe weg; één die gehoor geeft aan de roep van een grote groep enthousiaste volgers om een nieuw type motorfiets van Indian: de flat tracker voor de weg.

De FTR 1200 en FTR 1200 S vinden hun inspiratie in de historie en het succes van het merk Indian Motorcycle in flat track racing. Kenmerken in de styling en het design van de kampioensfiets, de FTR750 racer, zijn dan ook terug te vinden in de FTR 1200 en FTR 1200 S. net als stylinghints van de FTR1200 Custom, de designstudie die Indian een jaar geleden voor het eerst toonde en die duidelijk maakte hoe een flat track-bike voor de straat er uit zou kunnen zien. Het platform is de basis voor een Amerikaanse motorfiets die recht doet aan de flat tracker-stijl én die de prestaties levert die je mag verwachten.

De FTR 1200 combineert een door de racewereld geïnspireerd design en vlotte hanteerbaarheid met een zithouding die je alles laat overzien. Een nieuw ontwikkelde 1203cc V-Twin motor met circa 120 PK (90 kW) kent een opvallend vlakke koppelkromme die enorme flexibiliteit en sterke acceleratie laat zien in elke versnelling. Het nieuwe platform is een sleutelcomponent in de bredere missie van Indian om wereldwijd meer en ook nieuwe rijders te binden aan het merk.

“We wilden vanaf het begin al meer worden dan een traditioneel Amerikaans V-Twin merk. We zoeken continu naar manieren waarop we de reikwijdte van het Indian-merk kunnen vergroten en nieuwe rijders kunnen raken. De FTR 1200 betekent een enorme stap in die richting”, aldus Steve Menneto, President, Indian Motorcycle. “Indian Motorcycle is opgericht op basis van twee principes: prestaties en innovaties. Die basis leeft voort in alles wat we doen. En de FTR 1200 is een natuurlijke doorontwikkeling van die onderdelen van ons merk.”

Naast hun buizenframe als basis en een sportieve rijpositie, beschikken beide modellen over een upside-down voorwielophanging en dubbele Brembo remschijven voor optimale controle en remkracht. De brandstoftank bevindt zich onder het zadel voor een extra laag zwaartepunt en betere gewichtsverdeling. Net als bij de FTR750 racer, is het luchtfilter direct op het motorblok geplaatst voor een optimale airflow en power. Beide modellen hebben hetzelfde ontwerp achterwielophanging en swingarm als de FTR750, zodat ze niet alleen een racer-look hebben, maar ook maximale grip bieden bij een voorspelbaar weggedrag. Nieuw ontwikkelde Dunlop wegbanden met flat track-achtig profiel, een kettingaandrijving en een ProTaper flat tracker aluminium stuur, maken de look compleet.

“Dit platform is extreem belangrijk voor ons. We hebben heel veel geïnvesteerd aan tijd, expertise en energie in de ontwikkeling ervan, en om dan deze twee motorfietsen te kunnen tonen, is een fantastisch gevoel”, aldus Rich Christoph, de Senior Designer bij Indian Motorcycle die ook aan de wieg stond van het ontwerp van de FTR750 en FTR 1200 Custom. “We wilden deze modellen de designtaal van de FTR750 en FTR 1200 Custom meegeven. Want dat is waar motorliefhebbers van over de hele wereld verliefd op zijn geworden.”

Naast het bijzondere design kennen de nieuwe modellen een reeks premium kenmerken en technologieën. De FTR 1200 en FTR 1200 S modellen beschikken over volledige LED-verlichting, inclusief een nieuwe koplamp die het front van de twee nieuwe motoren een heel eigen gezicht geeft, een USB-poort voor snelladen van mobiele apparaten en cruise control voor extra comfort.

De aandrijving van beide nieuwelingen komt van een krachtige vloeistofgekoelde 1203cc V-twin met circa 120 PK (90 kW) en 115 Nm aan koppel. Dankzij een vrij vlakke koppelkromme is er veel koppel in het hele toerenbereik beschikbaar, met name onderin. Het motorblok kent een compressieratio van 12,5:1, high flow cilinderkoppen en dubbele gasklephuizen voor een optimale gasrespons en vermogensafgifte. Daarnaast is er op diverse punten magnesium toegepast in het blok voor een lager gewicht. De speciale krukas stelt de motor in staat snel de top van het toerenbereik te gaan voor een opwindende acceleratie.

De FTR 1200 S heeft al deze kenmerken en meer, waaronder:

  • Volledig instelbare piggy-back voor- en achterophanging met in te stellen voorspanning, compressie en terugvering zodat berijders hun motorfiets kunnen aanpassen aan hun eigen rijstijl
  • 4,3-inch aanpasbaar Ride Command LCD-scherm met Bluetooth
  • Hellingshoekafhankelijke stabiliteitscontrole, ABS tractiecontrole en systemen die het liften van het voorwiel tegengaan, voor extra vertrouwen en controle
  • Drie rijinstellingen (Sport, Standard, Rain) met een eigen gasrespons- en tractiecontroleniveau

Het nieuwe platform heeft uitgebreide ontwikkeling en tests ondergaan om het te laten voldoen aan de hoge kwaliteitsstandaarden van Indian Motorcycle.

“Deze motorfietsen zijn door een jarenlang design- en testproces gegaan om ervoor te zorgen dat ze net zo goed presteren als dat ze eruit zien,” zegt Ben Lindaman, Indian Motorcycle Senior International Product Manager. “Het proces was heel erg gedegen: we hebben meer dan anderhalf miljoen kilometers geklokt aan simulatieritten. En we hebben tienduizenden kilometers op de weg getest, met input van racers, waaronder onze kampioenen van het Wrecking Crew flat track team en voormalige Grand Prix racers.”

De FTR 1200 is beschikbaar in Thunder Black en twee varianten: een full power model met 90kW of een 70kW model dat verder kan worden teruggeschroefd om te voldoen aan de A2 classificatie. De FTR 1200 S is beschikbaar in Indian Motorcycle Red over Steel Gray, Titanium Metallic over Thunder Black Pearl en een Race-Replica kleurenschema, met de kleuren van de legendarische FTR750 racemotor. Beide modellen staan vanaf de eerste helft van 2019 bij de dealer.

Prijzen zijn te verkrijgen via de lokale distributeur. Een overzicht van dealers staat op www.indianmotorcycle.eu.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.