De Indian 750 V-Twin waarmee Pastrana zal springen.

Indian Scout FTR750: Binnenkort ook als Street Tracker?

Flattrack wordt steeds populairder en daarom maakt Indian de Scout FTR750 nu beschikbaar voor het grote publiek.

Toegegeven, Flattrack blijft in Europa een motorniche waar niet geweldig veel aandacht aan wordt gegeven, al is het aan de andere kant van de plas al jaren big business. Noem eender welke Amerikaanse GP-piloot en de kans is groot dat hij met motorrijden begon op een zandpiste. Toch maakte de sport ook daar enkele mindere jaren mee, voornamelijk dankzij gerommel binnen de organiserende instanties. En net nu de sport ook in Europa begint op te pikken – met name dankzij de Engelse DTRA en evenementen zoals de Superprestigio in Barcelona – groeit het aantal deelnemers binnen het Amerikaanse AMA flattrack circuit gestaag.

Die populariteit laten de Amerikaanse motorbouwers niet aan zich voorbij gaan. Niet zo heel lang geleden brachten we het nieuws dat Indian een team samenstelde door toppiloten weg te halen bij andere teams en ook Harley-Davidson presenteerde vorig jaar zijn eerste nieuwe racemotor in 40 jaar.

Harley’s XG750R, de eerste nieuwe H-D flattracker in 40 jaar.

Recent maakte Indian bekend dat het haar Scout FTR750 beschikbaar zou stellen voor private teams, of eender wie er eentje in huis wil halen. Daar hoort uiteraard wel een stevig prijskaartje bij (50.000$) en vooralsnog gaat het om een motor waarmee je enkel op circuit kan rijden. Toch vermoeden we dat de bazen bij Polaris (het moederbedrijf) ook al plannen smeden om een – weliswaar minder exclusieve – straatlegale versie van deze motor op de markt te brengen, net zoals het ons niets zou verbazen als Harley – Davidson zou uitpakken met een echte Street Tracker. To be continued!