De jongens van ICON 1000 hebben geen introductie meer nodig en hun laatste nieuwe is een toppertje. ‘Colonel Butterscotch is een 1999 Suzuki Bandit 1200 die een oldschool endurance-racer look meekreeg.

Icon’s designer Kurt Walter wilde al langer iets doen met een Bandit omdat het volgens hem een motor met veel potentieel was die vaak wordt weggezet als simpel werkpaard. De donormotor was een afgeleefd exemplaar met oude zijtassen en hier en daar wat lichte valschade.

   

Er kwam dus wel wat bij kijken om de motor opnieuw tot leven te wekken, al was er geen twijfel over de krachtbron. Het blok is tenslotte afgeleid van de GSX-R 1100 en met een open dempertje erop, zit je al snel aan een 115pk. Tel er nog wat Mikuni carbu’s en K&N luchtfilters bij, en je hebt een potente motor.

Het rijwielgedeelte werd verrijkt met een 45mm vork vanuit een Triumph Daytona en de kroonplaat en het T-stuk komt vanop een 900RR Fireblade. Nitrox voorzag instelbare stereovering en de alu achterbrug komt vanop een Kawa ZRX 1200. Daarbij komen nog Comstar wielen (16″ vooraan, 17″ achteraan) die het retro-racer sfeertje compleet maken. Om tot stilstand te komen, werden er Nissin vierzuigers gemonteerd met een Magura hoofdremcilinder en Goodridge remleidingen.

     

Het verhaaltje van Colonel Butterscotch was spijtig genoeg niet van lange duur, want tijdens een eerste uitje op circuit ging de motor al stevig tegen de vlakte. Alle geplooide onderdelen werden opnieuw vervangen en ook het kuipwerk werd volledig vernieuwd.

     

Mocht je je trouwens afvragen vanwaar de speciale licht-unit komt: dit zijn oude Per-Lux 36 lampen met een nieuw binnenwerk.

Al dit moois in actie zien? Filmpje!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.