Gisteren was het in Spanje de ‘Dia de los Santos inocentes’, iets wat wij beter kennen als 1 april. Naast de berichten dat Dani Pedrosa naar de Formule 1 gaat in 2019, Aleix Espargaro zijn motor inruilt voor een racefiets en Marc Marquez volgend jaar met het nummer 1 zal aantreden in de MotoGP, was er één MotoGP-nieuwtje niet gelogen.

De flamboyantste der flamboyante MotoGP-piloten, Andrea Iannone, heeft er een bewogen kerstperiode opzitten. De Italiaanse belastingdienst liet namelijk beslag leggen op zijn auto en zoals je wel kan raden is dat geen Daihatsu Materia.

Nee, de rijder die de afgelopen twee jaar volgens de geruchten zo’n zes miljoen euro kon cashen bij Suzuki verplaatst zich normaliter in een Bentley Continental Supersports van 350.000 euro. Ook naast het circuit mag het een beetje vooruitgaan voor Iannone, al kwam daar blijkbaar een cursus ‘creatief belasting betalen’ aan te pas. Wie de Italiaan al met de motor zag rijden, zou nochtans moeten weten dat dit soort subtiel, listig gedrag niet aan hem besteed is.

Andrea Iannone is/was de eigenaar van een Continental Supersports, oftewel de meest exclusieve Bentley van het moment. Zijn nieuwe werkgever Aprilia heeft hem alvast een Piaggio Ape als vervangwagen aangeboden.

Zoals wel meerdere grootverdieners ligt Iannone’s domicilie in een belastingparadijs – in dit geval Ticino (Zwitserland) – terwijl hij dagdagelijks veel tijd in Italië doorbrengt. Niet helemaal correct, al ging hij pas echt in de fout door zijn auto uit te lenen aan zijn trainer Stefano Falasca die wél een hoofdverblijf in Italië heeft.

Toen Falasca opgemerkt en tegengehouden werd door de Italiaanse Guardia di Finanza, gingen de poppen aan het dansen. De 710 pk sterke pooiermobiel werd ter plekke in beslag genomen als zijnde ‘smokkelwaar’ en Falasca riskeert nu een serieuze boete voor belastingontduiking. Of Iannone de auto ooit terug zal zien, is volgens zijn manager Carlo Pernat nog onduidelijk.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts