Simpel maar progressief…

… Husqvarna ’s nieuwe baanmotoren Vitpilen & Svartpilen

Het van oorsprong Zweedse Husqvarna plaagt ons nu al drie jaar met hun strakke prototypes. Ondertussen heeft bijna iedereen de hoop opgegeven, maar team Husky is er blijven in geloven. Sinds het merk in KTM een stabiele Oostenrijkse thuishaven vond, lijkt er schot in de zaak te komen. De Vitpilen en Svartpilen zijn deze keer echt klaar voor het grote werk, al blijft Husqvarna tijdens een korte perspresentatie in Brussel eerder bescheiden. Geen uitgebreide tech-talk, maar eerder een korte, entertainende show waarvan ik vooral de sleutelwoorden “simple”, “progressive” en “urban” heb onthouden. Ohja, en TV-ster Matteo Simoni was er ook!

Tekst & Foto’s: Leo De Rijcke, Husqvarna


Simple

Simpel omdat de motoren worden herleid tot de naakte essentie van het rijden, geen ingewikkelde elektronica of onnodige rijhulpjes. Met hun beperkte vermogen van 44pk voor de 401 en 75 voor de 701 versie, zijn ze allerminst tot de verbeelding sprekend. Volgens het pr-praatje gaat het enkel om wat je nodig hebt voor de ultieme “sit down and enjoy the ride” ervaring. Of dat werkelijk zo is, zal pas duidelijk worden tijdens een testrit.

Progressive

De progressiviteit duidt volgens mij vooral op het design. Geef toe, de vormgeving van zowel de Witte als de Zwarte Pijl zijn apart en kunnen met geen enkele andere gemotoriseerde tweewieler vergeleken worden. De Vlaamse acteur Matteo Simoni verwoordt het nog het beste als hij zegt dat de nieuwe Husky’s hem doen denken aan de Aprillia Moto 6.5 (U weet nog wel, die moderne stadsmotor van designer Philippe Starck). Bij zijn lancering in 1995 heeft die ook vriend en vijand doen versteld staan door zijn extravagante uiterlijk. Met het grote verschil dat de Aprillia zijn tijd té ver vooruit was en weinigen hem toen echt mooi vonden.

Husqvarna’s nieuwe straatmotoren kun je bezwaarlijk als lelijk bestempelen. De Vitpilen 701 (zie foto’s hierboven) krijgt daarbij mijn voorkeur, met zijn coole clip-ons en het bijhorende hoge caféracer gehalte.

Urban

Misschien wel het belangrijkste aan de hele perspresentatie is het “urban” gevoel dat men wil creëren. We worden verwacht in een hip ogende, sfeervol ingerichte Brusselse locatie. Er is een vrouwelijke DJ en aan de bar kan je werkelijk alles krijgen behalve een gewone cola of een doorsnee pintje. Er loopt ook opvallend veel “schoon” volk rond. Het mag duidelijk zijn dat Husqvarna vooral mikt op de hippe(re) stadsbewoners als doelgroep.

Matteo ‘De Smos‘ Simoni werd door Husqvarna gevraagd om de presentatie wat meer cachet te geven. 

Tussen al dat schoon volk is Matteo Simoni – bekend van Safety First en The Callboys – de ster van de avond, al verbaast het me dat hij niet eens over een motorrijbewijs beschikt. Uit onze babbel na de presentatie blijkt dat Matteo al lang interesse heeft in motoren. In zijn studententijd verplaatste hij zich op een getuned ‘Boosterke’, maar de overstap naar een echte motor is steeds uitgebleven. Afgeschrikt door de huidige pk-brakers, wil hij niet vervallen in de aankoop van een typische rijschoolmotor. Volgens hem vullen de 401-versies van de Vit- en de Svartpilen het gat tussen de typische brommer en een echte zware motor. Simoni geniet ervan om traag onderweg te zijn, het hoeft niet steeds hard te gaan. Hij is eerder een cruiser dan een racer. Zo blijkt hij heel representatief voor de potentiële klanten die Husqvarna voor ogen heeft. Net daarom hebben ze De Smos gevraagd om mee het gezicht te zijn van hun nieuwe campagne. En wie weet, misschien zien we hem binnenkort wel rondbollen op een nagelnieuwe Husky, maar eerst zijn rijbewijs halen en deftige motorkledij aanschaffen. Safety First!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.