Als we de hoofdontwikkelaar F1 van de Motorsports Industry Association, Pat Symonds, mogen geloven, worden de toekomstige F1-wagens opnieuw aangedreven door tweetaktmotoren.

Het klinkt anno 2020 als een anachronisme, vooral omdat we bij tweetakten denken aan de luide, rokerige en bovenal vervuilende motoren van weleer. Nochtans heeft het tweetaktprincipe niets van haar aantrekkingskracht verloren: ” Uiteraard vind ik het geluid leuk, maar het is bovenal een efficiënter type van motor”, aldus Symonds.

Pat Symonds werkt al een eeuwigheid in de F1 en passeerde bij vele renstallen. Momenteel werkt hij aan de ontwikkeling van de nieuwe generatie motoren voor 2025.

Voor de F1 zou het gaan om een modern hybride concept waarbij de motoren draaien op synthetische eco-brandstof. Waterstof wordt gecombineerd met koolstof uit de lucht d.m.v. groene energie en dit krijgt ondersteuning van een elektromotor. Omdat de F1 hard werkt aan een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk, zouden ook de vliegtuigen die het materiaal van circuit naar circuit brengen deze brandstof gebruiken.

We hebben voldoende redenen om te geloven dat elektrische voertuigen niet de juiste oplossing zijn voor iedereen.

“De verbintenis van de F1 om tot 2025 door te doen met de huidige motoren, geeft ons de tijd om ervoor te zorgen dat de volgende generatie een grote stap vooruit maakt. Hoewel elektromotoren ook potentieel hebben, geloven we dat ze niet de juiste oplossing zijn voor iedereen. Wat betreft een conventionele motor is het dan weer logisch dat je voor iedere neerwaartse beweging van de drijfstand een arbeidsslag wilt. Directe injectie, drukvoeding en nieuwe ontstekingsmechanismen zorgen ervoor dat we efficiënte en emissie-arme tweetaktmotoren kunnen ontwikkelen. Ik geloof dat er een goede toekomst voor hen is,” eindigt Symonds.

Voorlopig blijft het dus afwachten, zeker wat betreft de toekomst voor andere motorvoertuigen… GP500 comeback, iemand?

Via: Motorsport Magazine.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts