Uit een patentaanvraag in de Verenigde Staten die nu is opgedoken, blijkt dat Honda hun variabele kleptiming-technologie verder gaan uitbreiden. Is dit dan eindelijk de stap naar die nieuwe CBR waar we al zo lang naar uitkijken?

In juni 2018 diende Honda een nieuwe patentaanvraag in, een herwerking van een Japans patent uit 2017. Daarin beschrijft de Japanse constructeur een verbrandingsmotor die voorzien is van een ‘variabele klepbediening’.

Niks nieuws zul je denken, Honda heeft toch al het VTEC-systeem op de VFR800-reeks, maar deze patentaanvraag bevat de interessante opmerking dat het variabele klepsysteem zowel de duur als de lift op de nokkenas beïnvloedt. En dat is wel nieuw!

Honda’s nieuwe VTEC-systeem maakt gebruik van twee nokken. Daardoor ontstaan er verschillende duur- en hefprofielen voor de kleppen. Voor Honda is dit een nieuwe stap. Enkel BMW’s ShiftCam technologie doet wat gelijkaardig.

De tekeningen bij de patentaanvraag tonen een superbike wat natuurlijk meer olie op het vuur is over de geruchten dat er een nieuwe CBR1000RR/Fireblade in de maak zou zijn. Daarbij moeten we wel opmerken dat de tekeningen in octrooien vaak enkel illustratief zijn.

In de aanvraag staat ook nergens vermeld dat deze technologie specifiek voor een toekomstig model zou zijn. Het kan dus evengoed in de volgende generatie Gold Wings zitten. Maar toch, die CBR zou wel leuk zijn…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts