De onverwachte breuk tussen Honda en het Ten Kate WorldSBK team kwam als een donderslag bij heldere hemel, gevolgd door het nieuws dat Honda met een eigen fabrieksteam naar de WorldSBK zou terugkeren. Tijdens de officiële voorstelling van het Moriwaki Althea Honda team gaf Soichi Yamana, hoofd van de Motor Sports Division bij Honda wat meer tekst en uitleg bij de genomen beslissingen.

Honda komt dit jaar voor het eerst sinds 2002 met een eigen fabrieksteam aan de start van het WorldSBK seizoen. Die beslissing werd heel laat in het seizoen 2018 genomen. “We waren al lang over een fabrieksteam aan het denken, omdat de CBR1000RR heel belangrijk voor ons is in de Superbike-markt,” vertelt Yamana. “Maar pas tegen het einde van vorig jaar begonnen alle puzzelstukjes op hun plek te vallen.”

Op de vraag waarom de vorige partners van Honda Europe, Ten Kate, zo laat in het seizoen op de hoogte gesteld werd, is Yamana kort: “In die situatie hebben we ons aan de contractvoorwaarden gehouden. Zoiets kan je als raceteam altijd overkomen.”

“We hebben dit eerder meegemaakt met onze andere activiteiten, dus we dachten niet dat dit een te groot probleem zou vormen. In mijn reactie bij de stopzetting, heb ik het Ten Kate team ook bedankt voor de jarenlange samenwerking, het behalen van het kampioenschap en de vele overwinningen. Maar om eerlijk te zijn, hadden we al heel lang geen overwinningen meer gezien, laat staan ​​een kampioenschap. Daarom vonden we dat we wat aan die situatie moesten veranderen. We moeten een efficiëntere manier vinden om meer overwinningen te behalen.”

Ook de samenwerking met Moriwaki en Althea hangt hiermee samen volgens Yamana: “We hebben heel wat opties overwogen, waaronder een volledig HRC-team. Maar uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we met de ervaring die Althea en Moriwaki kunnen toevoegen aan het team, een realistischere kans maken in de strijd om het kampioenschap.”

Ziet Honda deze terugkeer naar de WorldSBK als een manier om de CBR verder te ontwikkelen, of is de 8 Uren van Suzuka daarvoor nog steeds het meest belangrijke en is de WorldSBK hier een voortvloeisel uit? Hierop antwoord Yamana: “Uiteraard is Suzuka voor ons een heel belangrijke race. Het is onze thuiswedstrijd en we nemen dat natuurlijk heel serieus. Om die race te kunnen winnen hebben we heel wat input en know-how nodig, kennis die we vanuit andere categorieën en races met de CBR kunnen halen.”

Het voorbije decennium ontstond de indruk dat Honda de WorldSBK minder belangrijk vond. Vanwaar nu die ommekeer? “De afgelopen jaren is de Aziatische markt in opmars,” legt Yamana uit. “Azië was vooral een auto- en scootermarkt en hadden we 70-80 percent van de markt in handen. De afgelopen jaren zien we een toename van de welvaart, wat ook de vraag naar meer performante motorfietsen, en dan voor top-level modellen, doet toenemen. Andere fabrikanten zien daar nu de mogelijkheid om die markt te penetreren. Met onze activiteiten in de WorldSBK willen we het high-tech imago meer in de verf zetten. Voor de 600cc doen we hetzelfde in de ARC, de Asian Road Race Championship.”

Of er dan nog meer uitbreidingen in de richting de WorldSSP komen, laat Yamana nog even in het midden. “Op dit moment hebben we daar geen plannen voor. We bekijken eerst hoe dit WorldSBK-project zal verlopen. Daarnaast richten we ons nu op de Aziatische activiteiten in de ARC. En misschien kunne we daaruit wel lessen trekken en bepaalde verder aspecten gaan gebruiken.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts