Honda heeft een zelf balancerende motor getoond op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.

“Riding Assist” is een nieuwe technologie van Honda waardoor een motor zichzelf kan balanceren zonder het gebruik van gyroscopische sensors. Het systeem werkt volgens het principe dat getrainde trialrijders gebruiken om ter plekke te balanceren. De motor past zelf de stand van de voorvork aan bij het balhoofd, waarna hij lichtjes voor- en achterwaarts beweegt. Maar er is meer, want de motor kan ook de balhoofhoek aanpassen, zoals je kan zien in onderstaand filmpje.

Honda claimt dat deze technologie afstamt uit de ontwikkelingen die ze maakten met de UNI-CUB, oftewel Honda’s robotische eenwieler. Of de technologie ook gebruikt zal worden in productiemotoren is maar zeer de vraag. Bovendien kunnen we uit het filmpje niet afleiden hoe goed het systeem echt werkt. Ik gok alvast dat ik nog steeds tegen de vlakte kan gaan met deze machine…

Straffe toebak blijft het sowieso en bovendien is het een leuke steek naar BMW dat eind vorig jaar nog droomde van zo’n zelf balancerende machine.

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts