Honda Gold Wing: Alle info en techspecs

De liefhebbers van Honda toermotoren hebben er lang op moeten wachten, maar hij is er: de nieuwe Honda Gold Wing. De zesde generatie van deze motor brengt een hoop vernieuwingen met zich mee en voor de Benelux zullen er drie verschillende versies beschikbaar zijn.

In essentie gaat het over de Gold Wing en de Gold Wing ‘Tour’. De gewone Gold Wing sluit qua stijl dus meer aan bij de bagger F6B van de vorige generatie, terwijl de Tour het beter uitgeruste model is. De topversie is een Gold Wing Tour die uitgerust is met een 7-traps DCT en airbag.

Lichter

Zoals je misschien wel kon verwachten, werd de Gold Wing compleet vernieuwd, te beginnen met een gloednieuwe zescilinder die voortaan beschikt over vier kleppen per cilinder. Het meest opvallende is echter dat de motorfiets 40 kilo (!) lichter werd. Dit is te danken aan de compactere motor, een nieuwe ‘double wishbone’ voorvork en uiteraard een focus op gewichtsbesparing in zijn geheel.

Dankzij de gewichtsbesparing en een hoop technologische verbeteringen verbruikt de Gold Wing ook 20 procent minder benzine dan zijn voorganger. De tank werd dus 4l kleiner (voortaan 21l), al geraak je wel nog even ver.

Technologisch hoogstandje

Zoals je kan verwachten van Honda, werd de Gold Wing ook uitgerust met een DCT variant. Opvallend is wel dat die voortaan beschikt over een 7-traps versnellingsbak. De gewone uitvoering stelt het met een normale zesbak.

Uiteraard kreeg de ‘Wing ook de nodige technologische snufjes, gaande van vier rijmodie, tractiecontrole en ride-by-wire tot LED-lampen, cruise-control, hill start assist en elektronische vering als standaard op de ‘Tour’. Verder is er nog een erg uitgebreid kleurendashboard met infotainment systeem waarin we Apple CarPlay en GPS-navigatie (met 10 jaar map-updates) terugvinden.

Wie meer info wilt over de Gold Wing, vind hieronder het volledige persbericht. Wat je er echter niet in zal terugvinden is het prijskaartje. Daarop is het vermoedelijk nog wachten tot na de EICMA, al weten we wel reeds dat hij in de States in basisuitvoering 23.500 $ zal kosten (net geen 20.000 euro). Aan de versie met DCT ben je 24.700 $ (21.000 €) kwijt.

De Tour kost wel een flink stukje meer met 26.700 $ (22.660 €) voor het basismodel, 27.700 $ (23.500 €) voor de DCT-uitvoering en 31.500$ (26.700 €) voor de DCT Airbag versie.

Een eerste filmpje van de ‘Wing vind je hier.

           

 

PERSBERICHT

Nieuwe Honda Gold Wing voor 2018.

Sinds de introductie in 1975 is de Honda Gold Wing altijd al de ultieme reismotor geweest en onbetwiste leider op het vlak van luxe, kwaliteit en comfort. Voor 2018 is de Gold Wing radicaal vernieuwd. Met nog

steeds een tot de verbeelding sprekend flat six motorblok, dat een overvloed aan koppel en vermogen levert. Daarnaast is de nieuwe 2018 Gold Wing veel lichter, scherper en een stuk wendbaarder.

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Gold Wing: “Het doel was dat de Gold Wing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

Motorblok

De basis van de vorige Gold Wing was de soepele Flat Six motor die een vet koppel leverde van helemaal onderin, met een heel herkenbare vermogensafgifte en een verslavend gevoel. Om de bovenstaande ambities betreft de stuureigenschappen en wendbaarheid waar te maken, moest ook het blok vernieuwd worden.

De nieuwe 2018 Gold Wing heeft nog steeds een tot de verbeelding sprekend Flat Six motorblok. Maar het blok heeft nu 4 kleppen per cilinder, is veel compacter en maar liefst 6,2 kg lichter. Ondanks dat de afmetingen van het nieuwe zescilinder blok werden geoptimaliseerd, is er niets ingeleverd op het gebied van vermogen en koppel. Het topvermogen bedraagt 124,5pk (93kW) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm.

De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, terwijl het compleet nieuwe DCT-systeem er 7 heeft.

Frame

Het nieuwe aluminium balkenframe is ontworpen om het nieuwe en kleinere blok perfect te omhullen en is 40 mm meer naar voor geplaatst. Zo levert de nieuwe Gold Wing bij elke snelheid en onder alle omstandigheden een stabiel en comfortabel rijgedrag.

De nieuwe 2018 Gold Wing gebruikt een double wishbone voorophanging en nieuw ontworpen enkelzijdige Pro-Arm. Daarnaast is de veervoorspanning van de achterschokbreker elektronisch instelbaar en passen de voor- en achter demping zich aan naar gelang de geselecteerde rij modus.

Het motorblok en het rijwielgedeelte werden samen ontwikkeld om de rijhouding meer naar voor te plaatsen en de motorfiets een stuk compacter te maken. De swingarm en het frame zijn samen 2 kg lichter.

Remmen

De nieuwe Gold Wing heeft een nieuwe circulaire ABS modulator, die in de ECU verwerkt is. Dit is goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,3 kg op het remsysteem alleen. Deze nieuwe ABS is toegevoegd aan het Dual Combined Braking System (D-CBS), waarbij er een link is met de gekozen rij modus; de remeigenschappen worden aangepast naargelang de keuze van de rijder.

Vooraan worden de dubbele 320mm remschijven bediend door 6 vierzuigerklauwen en de enkele 316mm schijf achter heeft een driezuigerklauw.

Electronica

Op het gebied van electronica is er uiteraard als eerste Honda’s unieke DCT. DCT past perfect bij de Gold Wing. Sterker nog, het nieuwe blok is ontwikkeld rekening houdend met DCT gebruik.

Dit is de 3e generatie van het DCT systeem en de eerste met 7 versnellingen, speciaal gericht op het cruisen over lange afstand. Er zijn 3 verschillende standen. MT geeft je manuele controle via de knoppen op de linker stuurhelft. De D modus is ideaal voor de stad en maakt de motor ook zuiniger. Bovendien herkent het systeem bepaalde voorkeuren en past daar zijn schakelpatroon automatisch op aan. De S modus is sportiever en de ECU zorgt ervoor dat het blok hoger in de toeren klimt voordat het doorschakelt, of wat sneller terugschakelt om je meer engine brake te geven. Daarnaast biedt de nieuwe Gold Wing DCT een 1,8 km/uur ‘Wandel modus’ en een 1,2 km/uur achteruit. Beide eenvoudig te bedienen vanop het stuur.

Het DCT systeem schakelt, zowel op- als terug, zacht en snel en is bovendien lichter dan voorheen.

Verder is aan de nieuwe Gold Wing Throttle by Wire (TbW) toegevoegd. Het TBW systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met cruise contole en heeft 4 verschillende rij-modi. Deze modi passen het motorkarakter aan via het Honda Selectable Torque Control (HSTC), de demping van de vering en het Dual Combined Braking System (D-CBS).

  1. TOUR: de basiskeuze voor comfort en kracht. Het biedt een onmiddellijke opening van 100% tussen het gashendel en de gasklephuizen, met een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen de voor- en achterrem.
  2. SPORT: verhoogt de openingsnelheid van de gasklephuizen naar het hoogste punt na openen van het gas en garandeert een felle acceleratie. Er is ook een stugger dempingskarakteristiek en extra druk op de achterrem.
  3. ECON: biedt een zo laag mogelijk verbruik en staat voor easy cruising met een zo laag mogelijke openingsratio van de gasklephuizen, met een standaard demping en gelijkmatige verdeling tussen voor- en achterrem.
  4. RAIN: richt zich op het gebruik op een glad wegdek met een zo laag mogelijke opening van de gasklephuizen, normale remverdeling en een zachtere dempingskarakteristiek.

In alle rij-modi biedt de HSTC een controleerbare acceleratie op een glad wegdek en zorgt het ervoor dat het achterwiel altijd de best mogelijke tractie heeft.

Ook wordt de veervoorspanning van de achterschokbreker elektronisch geregeld. Buiten de bovenstaande 4 rij-modi, zijn er 4 settings voor de voorspanning op basis van de belasting (rijder alleen, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder, passagier en bagage). Welke eerder een intuïtief dan een numeriek systeem is.

Daarnaast is de nieuwe Gold Wing uitgerust met Hill Start Assist (HSA), Idling Stop en een Integrated Starter Generator (ISG) (op de DCT versie), die het gebruiksgemak vergroten en het verbruik verbeteren.

Net zo nieuw als de Gold Wing zelf, is de versterker en het bijhorende audio systeem met uitstekende geluidskwaliteit. Waarbij ook de passagier, via knoppen op de rechter zijkoffer, onder andere het volume, doorspoel functie en de bron keuze kan bedienen.

Alle informatie wordt weergegeven op een 7-inch kleuren TFT LCD scherm met LED verlichting, waarbij de rijder zelf kan kiezen tussen 8 verschillende helderheidsniveau’s. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle benodigde informatie ziet.

Verder is de nieuwe Gold Wing nu compatibel met Apple Car Play, kan er een Bluetooth verbinding gemaakt worden en er is een USB aansluiting.

Styling

De trots van het dashboard, is het nieuwe Gold Wing embleem. Aan ieder detail is gedacht. Van de afwerking van het twee-delige zadel, de aandacht voor het spuitwerk, tot de illusie die gewekt wordt door de koplampen. Alle verlichting is volledig in LED. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolierde optische lenzen, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt. Met grootlicht geeft dit een stereoscopische indruk.

De nieuwe ‘kop’ is kleiner, meer voorwaarts gericht en gedurfd met een energieke uitstraling.

Het nieuwe kuipwerk geleidt de lucht rond de rijder en het elektrische windscherm kan naar elke voorkeur ingesteld worden, zowel de hoek als in hoogte. Het biedt een uitstekende windbescherming en toch geeft het ook een gevoel van ruimte en vrijheid.

De scherpere, meer vloeiende lijnen van de motorfiets benadrukken dat de algemene afmetingen van de motor drastisch beperkt zijn. De nieuwe Gold Wing biedt een uniek silhouet en combineert comfort met de dynamische kwaliteiten van het motorblok en chassis.

Bagage

Uit onderzoek is gebleken dat de Gold Wing voornamelijk gebruikt wordt voor ritten van 2 a 3 dagen, waarbij er niet zo veel bagage nodig is. Voor de nieuwe 2018 Gold Wing heeft Honda dan ook besloten het volume van de bagage te beperken.

De nieuwe ‘Wing’ zal beschikbaar zijn in een ‘basiseditie’, maar ook in een Tour-uitvoering met topkoffer, waarin 2 volledige integraalhelmen passen. In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opslagruimte beschikbaar. Allen eenvoudig te bedienen met het nieuwe Smartkey systeem.

De Tour uitvoering zal tevens beschikbaar zijn met DCT en een air bag. Afhankelijk van de gekozen uitvoering wordt tot 48 kg bespaard.

Prestaties

Doordat de nieuwe Gold Wing zoveel aerodynamischer en lichter is, heeft hij ook een verbeterd verbruik; 5,6 liter / 100 km. De inhoud van de benzinetank is met 4 liter verkleind tot 21 liter, waarbij het bereik ongeveerd even groot gebleven is.

Daarnaast vervangt een mechanisch geassisteerde slipperkoppeling de hydraulisch ondersteunde versie en zorgt ervoor dat de bediening van de koppeling 20% makkelijker geworden is.

De nieuwe Gold Wing is makkelijker te sturen dan ooit en heeft nu een wendbaarheid die met 40% verbeterd is. Nog een voordeel van de dubbele wishbone ophanging is de verminderde wrijving. De voorkant van de Gold Wing werkt met 30% minder wrijving dan wanneer er een conventionele vork op gezeten had.

Bovenalles ervaar je een ultiem gevoel van vrijheid op de nieuwe 2018 Gold Wing. Het toegenomen prestatieniveau gaat hand in hand met een nog groter gevoel van ontspanning.

 

Beschikbare kleuren en opties:

  • GL1800 Gold Wing: Matte Majestic Silver.
  • GL1800 Gold Wing ‘Tour’: Candy Ardent Red en Pearl Glare White
  • GL1800 Gold Wing ‘Tour’ met DCT en air bag:     Candy Ardent Red / Darkness Black en Darkness Black metallic

Technische gegevens

 

MOTOR
Motortype Vloeistofgekoelde viertakt, 24 kleppen SOHC flat-6
Inhoud 1.833cc
Kleppen per cilinder 4
Boring x Slag 73 x 73mm
Compressie verhouding 10,5:1
Max. Vermogen 124,5pk (93kW) / 5.500 tpm
Max. Koppel 170Nm / 4.500 tpm
Olie reservoir 4,4 liter (manueel) / 5,6 liter (DCT)
CO2 uitstoot Manueel 128 g / km (Basis- en Touruitvoering)
CO2 uitstoot DCT 131 g / km
BRANDSTOF SYSTEEM
Injectie PGM-FI elektronische brandstof injectie
Diameter gasklephuis 50 mm
Luchtfilter Papier filter
Tankinhoud 21,1 liter
Verbruik 5,6 liter / 100 km
ELECTRONICA
Startsysteem Integrated Starter Generator
Accu 12V / 20AH
ACG Power Generation Capacity 12V / 120A
AANDRIJVING
Koppeling Manueel Hydraulische bediende Assit&Slipper natte multi-plaatkoppeling
Koppeling DCT Hydraulische, natte multi-plaat koppeling met olie druk
Transmissie Manueel 6 versnellingen, inclusief overdrive en elektrische achteruit
Transmisse DCT 7 versnellingen met achteruit DCT
Eerste overbrenging 1,795 (79/44)
Versnellings ratio’s Manueel 1e: 2,200

2e: 1,417

3e: 1,036

4e: 0,821

5e: 0,667

6e: 0,522

Versnellings ratio’s DCT 1e: 2,167

2e: 1,696

3e: 1,304

4e: 1,038

5e: 0,821

6e: 0,667

7e: 0,522

Rev: 1,190

Eind overbrenging 0,972 / 2,615
Aandrijving Cardan
FRAME
Type Aluminum balkenframe
Afmetingen Gold Wing (L x B x H) 2.475 x 925 x 1.340 mm
Afmetingen Gold Wing Tour (L x B x H) 2.575 x 925 manueel / 905 DCT x 1.430 mm
Wielbasis 1.695 mm
Balhoofdhoek 30,5⁰
Naloop 109 mm
Draaicirkel 3,4 meter
Zadelhoogte 745 mm
Grondspeling 130 mm
Rijklaargewicht 365kg. Gold Wing Tour manueel: 379kg, DCT: 383kg
VERING
Type voor Dubbele wishbone
Type achter Pro Link
WIELEN
Voorband 130 / 70R 18
Achterband 200 / 55R 16
Velgen voor 18 x MT 3.5
Velgen achter 16 x MT 6.0
REMMEN
Remsysteem Electronisch aangestuurde, gecombineerd ABS systeem
Type voor 320mm x 4.5mm dubbele hydraulische zwevende schijven, met 6 zuiger remklauw
Type achter 316mm x 11mm geventileerde schijf met 3-zuiger remklauw