Honda lanceerde zonet de CB1000R, een productieversie van het concept dat we eerder op de Tokyo Motor Show te zien kregen. Met zijn neo-retro stijl en 143 pk in het vooronder, maakt Honda een geslaagde kruising tussen een supernaked en een cafe racer.

De motor werd vooral in het middengebied een stuk krachtiger dan de CB1000R, al levert hij ook meer topvermogen. Daarbij komt nog dat hij voortaan beschikt over een Ride-by-wire systeem met instelbare power en motorrem. Verder is er nog een tractiecontrole om alle pk’s onder controle te houden. In het officiële persbericht beweert Honda zelfs dat deze motor sneller naar de 130 optrekt dan de CBR1000RR…

Maar al de nieuwe elektronische snufjes en het extra vermogen staan in de schaduw van de stijl van de CB1000R. Honda heeft o.a. met de Africa Twin al aangetoond dat het niet de krachtigste motor binnen een segment hoeft te hebben om een succesformule te bedenken. Ook dit keer veranderen ze dus de pk-wedloop in een soort van ‘coolheidswedstrijd’. Of die formule werkt, durven we pas te zeggen na een eerste testrit, al staat één ding vast: het is voor 2017 redelijk stil in Supernaked-land, enkel Honda heeft iets nieuws.

In de accessoireslijst zien we een quickshifter als leuke extra, en verder zijn er nog praktische snufjes zoals een 12V-lader, verwarmde handvaten, een windschermpje, duo-afdekkapje, Alu spatborden, Alcantara zadel, wielstickers, carterbescherming, tankpas en een tassenset.

 

   

 

ENGINE
Type Liquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder
Valves per cylinder 4
Engine Displacement (cm³) 998cc
Bore and Stroke (mm) 75mm x 56.5mm
Compression Ratio 11.6:1
Max. Power Output 107kW @ 10,500rpm
Max. Torque 104Nm @ 8,250rpm
FUEL SYSTEM
Carburation PGM-FI
Fuel Tank Capacity 16.2 litres
Fuel Consumption 17.2km/litre
ELECTRICAL SYSTEM
Starter Electric
Battery Capacity 12V/8.6AH
DRIVETRAIN
Clutch Type Wet, multiplate clutch
Transmission Type 6-speed
Final Drive Chain
FRAME
Type Steel mono backbone
CHASSIS
Dimensions (LxWxH) 2120mm x 789mm x 1095mm
Wheelbase 1455mm
Caster Angle 25 degrees
Trail 100mm
Seat Height 830mm
Ground Clearance 135mm
Kerb Weight 212kg
SUSPENSION
Type Front Showa SFF-BP USD fork
Type Rear Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion)
WHEELS
Rim Size Front Cast aluminium
Rim Size Rear Cast aluminium
Tyres Front 120/70 ZR17
Tyres Rear 190/55 ZR17
BRAKES
ABS System Type 2 channel
Front 310mm double disc
Rear 256mm single disc
INSTRUMENTS & ELECTRICS
Instruments LCD
Headlight LED
Taillight LED

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts