Honda lanceerde zonet de CB1000R, een productieversie van het concept dat we eerder op de Tokyo Motor Show te zien kregen. Met zijn neo-retro stijl en 143 pk in het vooronder, maakt Honda een geslaagde kruising tussen een supernaked en een cafe racer.
De motor werd vooral in het middengebied een stuk krachtiger dan de CB1000R, al levert hij ook meer topvermogen. Daarbij komt nog dat hij voortaan beschikt over een Ride-by-wire systeem met instelbare power en motorrem. Verder is er nog een tractiecontrole om alle pk’s onder controle te houden. In het officiële persbericht beweert Honda zelfs dat deze motor sneller naar de 130 optrekt dan de CBR1000RR…
Maar al de nieuwe elektronische snufjes en het extra vermogen staan in de schaduw van de stijl van de CB1000R. Honda heeft o.a. met de Africa Twin al aangetoond dat het niet de krachtigste motor binnen een segment hoeft te hebben om een succesformule te bedenken. Ook dit keer veranderen ze dus de pk-wedloop in een soort van ‘coolheidswedstrijd’. Of die formule werkt, durven we pas te zeggen na een eerste testrit, al staat één ding vast: het is voor 2017 redelijk stil in Supernaked-land, enkel Honda heeft iets nieuws.
In de accessoireslijst zien we een quickshifter als leuke extra, en verder zijn er nog praktische snufjes zoals een 12V-lader, verwarmde handvaten, een windschermpje, duo-afdekkapje, Alu spatborden, Alcantara zadel, wielstickers, carterbescherming, tankpas en een tassenset.
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder |
Valves per cylinder | 4 |
Engine Displacement (cm³) | 998cc |
Bore and Stroke (mm) | 75mm x 56.5mm |
Compression Ratio | 11.6:1 |
Max. Power Output | 107kW @ 10,500rpm |
Max. Torque | 104Nm @ 8,250rpm |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 16.2 litres |
Fuel Consumption | 17.2km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V/8.6AH |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate clutch |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel mono backbone |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) | 2120mm x 789mm x 1095mm |
Wheelbase | 1455mm |
Caster Angle | 25 degrees |
Trail | 100mm |
Seat Height | 830mm |
Ground Clearance | 135mm |
Kerb Weight | 212kg |
SUSPENSION | |
Type Front | Showa SFF-BP USD fork |
Type Rear | Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion) |
WHEELS | |
Rim Size Front | Cast aluminium |
Rim Size Rear | Cast aluminium |
Tyres Front | 120/70 ZR17 |
Tyres Rear | 190/55 ZR17 |
BRAKES | |
ABS System Type | 2 channel |
Front | 310mm double disc |
Rear | 256mm single disc |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | LCD |
Headlight | LED |
Taillight | LED |
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.