Gisteren lanceerde het nieuwe Italiaanse merk Armotia een elektrische supermoto met aandrijving op beide wielen.

Elektrische motorfietsen zijn vandaag de dag niets nieuws meer dankzij grote spelers als Zero en Victory, dat recent eigenaar werd van Brammo. En ook kleinere ontwikkelaars begeven zich op de bleeding edge van de elektro-spitstechnologie. Denk maar aan Saroléa, Energica of zelfs Touratech’s 2WD BMW GS prototype met elektromotor in het voorwiel.

Het Italiaanse Armotia is een nieuwe speler in de markt en het merk pakte recent uit met de Armotia Due R en de Due X. Oftewel een enduro- en supermoto-uitvoering van hetzelfde elektrische 2WD concept.

Armotia-DueR-electric-2WD-supermoto-03

Smartphone/Dashboard

En ondanks de elektrische 2WD, is het interessantste snufje op deze futuristische motor volgens ons het dashboard. Zoals je op onderstaande foto kan zien, is dit eenvoudigweg een smartphone. Niets wat we niet eerder gezien hebben, denk maar aan Piaggio’s Multimedia Platform uit 2013 waarbij je via een app al je dashboardinfo op je iPhone of Androïdphone kon bekijken. Maar dit keer is het anders.

Armotia-DueR-electric-2WD-supermoto-04

Het verschil tussen Armotia en Piaggio is dat er nu geen ander dashboard beschikbaar is. Vergeet je je smartphone, dan moet je zonder dashboard rijden.

Langs de andere kant zijn de voordelen van zo’n telefoon-dashboard quasi eindeloos. GPS-systemen zijn op slag voorbijgestreefd, je kiest zelf de data en de layout die op je smartphonescherm wordt weergegeven, je surft al rijdend even naar MaxxMoto, en ga zo maar door.

Piaggio kwam in 2013 al op de proppen met een Multimedia Platform dat smartphone en dashboard combineert.

Piaggio kwam in 2013 al op de proppen met een Multimedia Platform dat smartphone en dashboard combineert.

Prijzig, maar priceless

Voorlopig plakt er nog geen prijskaartje op de Armotia, maar dat het concept van een smartphone-dashboard priceless is, hoeven we u hopelijk niet uit te leggen. Het enige wat motorontwikkelaars volgens ons nu nog nodig hebben is tijd, en budget. Het lijkt ons sterk dat zelfs een TFT-dashboard van bv. de Ducati Multistrada qua aankoopprijs ook maar in de buurt komt van het bedrag dat een merk moet neertellen voor een smartphone van een externe partner.

Zou u uw dashboard en GPS inruilen voor een smartphone? Of kijkt u nog het liefst op twee analoge klokjes? Laat het ons weten in de comments of op Facebook.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts