Al sinds de voorstelling van de laatste nieuwe S 1000 RR, hing er bij BMW Motorrad een samenwerking met de ‘M’ Motorsportafdeling in de lucht. Tot nog toe focuste die laatste zich uitsluitend op auto’s, en enkele S 1000 RR accessoires. Maar nu is er meer…

De ‘M RR’, zoals ze hem bij BMW zelf in’t kort noemen, is goed voor 192kg, 212pk (bij 14.500 rpm), 113Nm koppel bij 11.000 toeren en een revlimit bij 15.100 toeren. Uiteraard is hij ook voorzien van winglets en alle elektronica die je op een WSBK-afgeleide mag verwachten. De volledige voorstelling van de motor kan je hieronder volgen vanaf 9u (23sept) en nadien herbekijken. We kregen al een lekker voorproefje in de vorm van de fotogalerij onder het filmpje…enjoy!

Mocht u nog twijfelen aan de kwaliteiten van deze motor, google dan gerust even Pankl (F1-hofleverancier en ook hier de producent van de drijfstangen) of Mahle, het bedrijf dat de zuigers voorzag. De M RR is ook nog uitgerust met de carbon M wielen die je optioneel al kon kopen voor je S 1000 RR en hij is instant herkenbaar aan alle carbonparts, z’n blauw geanodiseerde remklauwen en de M-Sport kleurstelling. De belangrijkste technische highlights hebben we onderaan dit artikel alvast voor u opgelijst.

Oh en de prijs? De officiële prijs voor België moeten we nog horen, maar in Engeland is sprake van omgerekend 33.000 euro… very interesting!

• M RR four-cylinder engine based on the RR engine for racing sport. Even more peak power, higher torque in the medium range and 500 rpm more maximum speed.

• 156 kW output at 14 500 rpm and thus 4 kW more than in the RR. Maximum torque of 113 Nm at 11 000 rpm.

• New 2-ring forged piston 12 g lighter, adapted combustion chamber and compression increased to 13.5. In addition, slimmer and lighter rocker arms.

• Fully machined intake ports with new duct geometry and BMW ShiftCam technology for varying the valve control time and valve lift.

• Titanium valves, on the exhaust side with new spring assembly,

slimmer and 6 % lighter rocker arms and optimised camshafts.

• Very light, compact engine block with longer and 85 g lighter titanium connecting rods from Pankl for reduced friction power and less weight.

• Anti-hopping clutch without self-reinforcing for optimum Launch Control.

• Optimised differentiated intake system with shorter intake funnels for optimised gas exchange at high rotational speeds.

• New, 3,657 g lighter exhaust system with exhaust manifold, front silencer and rear silencer made of titanium.

• M winglets and high windscreen: Braking later and accelerating earlier and more stability when cornering thanks to the aerodynamic downforce without any reduction in maximum speed.

• “Rain”, “Road”, “Dynamic”, “Race”“ and “Race Pro1-3” riding modes and the latest generation of the Dynamic Traction Control (DTC) and DTC wheelie function with 6-axle sensor box.

• Two adjustable characteristic throttle curves for optimum response characteristics. Engine brake with threefold adjustable engine drag torque in “Race Pro” mode.

• Shift assistant Pro for shifting gears up and down without clutch. Simple reversibility of the shift pattern for race track use.

• Launch Control for perfect race starts and Pit-Lane-Limiter for precise speed in the pit lane.

• Hill Start Control Pro for convenient starting on slopes.

• Chassis design trimmed for race track use with modified geometry, optimised wheel load distribution and extended adjustability of the swinging arm pivot point.

• Optimised upside-down fork and revised central spring strut with Full Floater Pro kinematics.

• M brakes for the first time at BMW Motorrad: The M RR with maximum braking performance for the race track.

• M carbon wheels: Classy high-tech components for maximum performance on race track and road.

• Instrument cluster with large, perfectly readable 6.5-inch TFT display, starting animation with M logo and OBD interface that can be used with activation code for the M GPS data logger and M GPS laptrigger.

• Lightweight M battery, USB charging socket in the rear, powerful LED interior light units, electronic adaptive cruise control and heated grips.

• M design and dynamic form language indicate ultimate race track performance.

• M competition package with M GPS laptrigger and activation code, M milled parts package, M carbon package, silver, 220 g lighter swinging arm, DLC-coated M endurance chain and passenger package including tail-hump cover.

• Comprehensive optional accessories and optional equipment ex works.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts