Afgelopen weekend werd in Parijs de waarschijnlijk grootste private collectie MV Agusta’s geveild. Zo maar even 93 stuks gingen onder de hamer op de Rétromobile 2019. De oudste motor in de collectie dateert van 1948, de meest recente is een F4 RC fabrieksmotor uit 2018.

Prototypes, oude race motoren, scooters, minibikes, motorfietsjes voor kinderen, een paar scramblers, een sidecar… De collectie, zo mogelijk de grootste ter wereld, vertelt de geschiedenis van het Italiaanse merk van het einde van de Tweede Wereldoorlog, tot de meest recente fabrieksmotor in de WorldSBK.

De nummer 1 van de MV Agusta F4 Tamburini limited edition uit 2005

In de collectie zitten  een paar unieke stukken en speciallekes, zoals het prototype van de F4 pocket bike. Vlak voor zijn dood in 2014 was Tamburini gestart met het ontwerp voor een mini-F4-serie in samenwerking met pocket bike fabrikant Paventa. Het overlijden van Tamburini betekende ook meteen het einde van het project dat nooit in productiestadium geraakt is.

Mini Moto MV F4 1000 ontworpen door Tamburini

Meest opvallende modellen tussen de 93 motoren waren zeker de twee 750cc prototypes uit 1975, de 750S ontworpen door de legendarische Arturo Magni en de 2005 F4 Tamburini 001, de eerste uit de limited edition reeks.

1975 MV Agusta 750 Prototype Turbo

Geniet vooral even mee van de foto’s…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.