De veiligste jethelm ooit?

Trouwe lezers weten dat we er bij MaxxMoto een sportieve rijstijl op nahouden. Een jethelm is dus eigenlijk niet aan ons besteed. Wanneer importeur Bihr me echter uitnodigt naar een fancy locatie in Parijs voor de presentatie van de nieuwste halfopen schedelprotectie van Arai, vermoed ik dat er meer aan de hand is.

Tekst: Leo ‘Captain Graveltrap’ De Rijcke
Foto’s: Arai

Een jethelm, maar dan wel eentje volgens Arai’s hoge veiligheidsstandaard.

Bij aankomst word ik ontvangen in een drijvend hotel. En alsof dat nog niet genoeg is, blijkt de halve bestuursraad van Arai naar de Franse hoofdstad afgereisd. En dat voor een open helm? Inderdaad! Het gaat namelijk om de nieuwste SZ-R. Kortom de jet-versie van Arai’s RX-7V, hét sportieve vlaggenschip in het arsenaal van de Japanse fabrikant.

Een korte geschiedenis

De eerste SZ-R werd gelanceerd in 1988. Tot dan produceerde Arai enkel sportieve integraalhelmen.

Even op de foto gaan met Akihito Arai, de kleinzoon van de oprichter.

Oorspronkelijk ontworpen om te voldoen aan de vraag van motorrijders die zich vooral in het drukke Tokyo verplaatsten, werd de jethelm ook heel geliefd in Europese hoofdsteden. Het was op dat moment de eerste open helm waarvan het vizier kon gedemonteerd worden zonder gereedschap. Gedurende de daaropvolgende 30 jaar bleef de SZ verder evolueren. Er volgden een tiental variaties.

Het vorige model, de SZ Ram-X, bleek in Frankrijk heel goed te verkopen en dan hoofdzakelijk in Parijs. Daarom stuurden de Japanners een research-team naar de Lichtstad om van gedachten te wisselen met de dragers van hun product. Die inspiratie lag aan de basis van de volledig hertekende SZ-R VAS.


De Yamaha T-Max is een waar statussymbool bij welgestelde Parisiens. Daarbij hoort uiteraard een chique Arai jethelm. De Japanners spelen hier handig op in door het kleurengamma van hun nieuwe SZ-R aan te passen aan dat van de populaire maxi-scooter.”

Wat is er dan zo nieuw aan deze Arai?

Eigenlijk alles. De helmschaal is een compleet nieuw ontwerp. De rand ter hoogte van het voorhoofd wordt 30% sterker door het gebruik van een speciale Super Fibre band. Ook aan de achterzijde zit zo’n ingeweven versteviging. Een concept dat afkomstig is uit de Formule 1 en door Arai zelf ontwikkeld. De hele helm is niet alleen steviger, maar ook compacter en lichter vergeleken met zijn voorganger. Het zwaartepunt zit lager om het dragen minder vermoeiend te maken en de nieuwe aerodynamische deflectors zijn identiek aan deze van de reeds eerder genoemde RX-7V – nog steeds dé referentie onder de sportieve helmen. Enkel het spoilertje achteraan is niet instelbaar zoals op de integraal versie, het werd vast gezet vermits rijders met een open helm meestal rechtop zitten tijdens het rijden. Opnieuw met het oog op meer draagcomfort.

Goede ventilatie én een ideale aërodynamica zijn maar twee van de pluspuntjes van deze helm.

Omdat het brein tijdens het rijden zo koel mogelijk moet blijven, is er veel aandacht besteed aan betere ventilatie. Ook hier zijn de specificaties van het sportieve topmodel bijna ongewijzigd overgenomen. De rijwind blaast lucht naar binnen door hertekende openingen ter hoogte van het voorhoofd. Die frisse stroom wordt via kanalen rond de schedel naar de achterzijde geleid, om de helm opnieuw te verlaten langs sleuven aan de boven- en onderzijde.

De SZ-R krijgt ook het nieuwe Variable Axis System (VAS) mee. Theoretisch betekent dit dat men het scharnierpunt van het scherm 14 mm lager heeft gezet, waardoor het opent door eerst naar voor te schuiven en daarna pas omhoog te klikken (variabel dus). Omdat de bevestigingspunten lager zitten, kan men de schaal een rondere vorm geven. Bij een schuiver zal de helm daarom makkelijker over obstakels heen glijden, wat het risico op hals- of nekletsels vermindert. Opnieuw een idee dat afstamt van de Arai’s racemodellen.

OK, dit trucje kende ik al, maar het blijft indrukwekkend om te zien welke kracht zo’n dunne helmschaal aankan.

Een andere nieuwigheid is het vizier, dat wordt langer en breder voor een nog groter gezichtsveld. Een Pinlock zit er vanaf nu standaard op en optioneel kan het zogenaamde PRO Shade Sun Visor gemonteerd worden. Een externe zonneklep die je omhoog klikt wanneer de zon niet schijnt.

De EPS-schaal, het schokabsorberende materiaal aan de binnenzijde van de helm, bestaat uit  één stuk en bevat verschillende densiteiten. Andere fabrikanten lijmen meerdere stukken samen, wat uiteraard minder efficiënt werkt bij een impact. 

Een breed en hoog vizier voor een uitgestrekt zichtveld en binnenin niks dan comfort.

Ten slotte werd het nieuwe interieur op verschillende punten verbeterd. De wangstukken zijn gewijzigd en omklemmen de kaken nu nog meer dan vroeger. Samen met de volledige binnenbekleding zijn ze makkelijk te verwijderen en volledig aanpasbaar. Dat moet zorgen voor een nog betere pasvorm. De helm sluit nauwer aan op het hoofd zonder te hard te spannen. Ook voor mensen met een langer of ovaler hoofd, want blijkbaar was dit vroeger niet altijd het geval, dixit de technische staf van Arai.

De nek-roll is onderaan voorzien van een waterafstotende laag zodat regen geen kans krijgt om binnen te dringen. Er zijn uitsparingen voorzien om het plaatsen van een intercom-systeem makkelijker te maken. Zelfs aan de brildragende medemens werd gedacht, ter hoogte van de brilbenen zitten er verwijderbare stukjes in de binnenbekleding.

Is-ie dan werkelijk zo goed?

Ondanks het feit dat Arai hun nieuwe open helm pas naar het einde van het motorseizoen lanceerde, heb ik er toch enkele mooie ritjes mee kunnen maken. In tegenstelling tot eerdere negatieve ervaringen met jethelmen, ben ik dit keer aangenaam verrast. 

Bij het passen heb ik de wangstukken gewisseld voor dikkere exemplaren, waardoor hij goed strak zit. Hij nestelt zich perfect rond mijn hoofd en blijft tijdens het rijden mooi op zijn plaats. Zelfs aan hoogst illegale snelheden op een naked bike merk ik geen problemen. Het vizier sluit goed af en het loopt onderaan ver genoeg door om tochtloos te kunnen knallen. Het bredere gezichtsveld is zalig. Het lijkt alsof ik zonder helm rijd. Even heb ik het extra scherm met zonneklep gemonteerd, maar dat vind ik er minder cool uitzien. De jet is veel leuker zonder dat ding. Gewoon een zonnebril eronder, wat dankzij de extra uitsparingen voor briloortjes prima lukt.

Zoals wel vaker bij Arai blijft geluidsdemping een heikel punt…dat gelukkig op te lossen valt met oordopjes.

Enig negatief puntje is misschien de geluidsdemping. Boven de 100 km/h wordt het lawaai van de rijwind storend, al is dat niet abnormaal bij zo’n open helm. Omdat ik de gewoonte heb met oordopjes te rijden, merk ik er zelf echter weinig van.

Toegegeven, vooral bij warm weer is zo’n ding echt aangenaam. Qua draagcomfort voldoet de helm dus aan alle verwachtingen, ook op een sportmotor. Hij is ronduit licht en comfortabel. Zo comfy zelfs dat ik zou vergeten dat ik hem op heb. Ideaal voor kortere ritjes of stadsverkeer, maar voor lange afstanden aan een sportief tempo voel ik me toch veiliger met een integraal exemplaar.

Voor meer info: www.bihr.eu of www.araihelmet.eu

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.