Geruchten over een nieuwe Suzuki Hayabusa gaan al een eeuwigheid mee. Toch lijkt er voor 2021 eindelijk schot in de zaak te komen.

De Suzuki Hayabusa heeft weinig introductie nodig. De 1.340cc vierpitter was dé belichaming van de 300km/u hetze aan het begin van de nillies die leidde tot een onuitgesproken gentleman’s agreement (motoren begrensd op 300km/u) bij de Japanse fabrikanten.

Maar zo brandend actueel als de motor toen was, zo gedateerd is de Busa nu. De zware toersporters van toen werden vervangen door een lichtere, praktischere generatie, hoge topsnelheden werden ingeruild voor een beter bruikbaar motorkarakter en dan zijn er uiteraard nog de Euronormen die het de fabrikanten steeds moeilijker maken om een product voor een relatief kleine oplage te ontwikkelen. Als Suzuki dus effectief een nieuwe Busa in de markt wil zetten, dan liggen de verwachtingen hoog:

Strijd met de H2 en andere vereisten

Om een kans te maken bij de musclebikes, moet Suzuki beter doen dan Kawasaki’s H2, of toch zeker beter dan de H2SX. Een sportiever karakter, minder gewicht, meer pk’s, you name it. Ook het elektronicapakket moet op punt staan, want zonder tractiecontrole, bochten-ABS en semi-actieve vering maak je geen kans in dit segment. Last but not least zou een stel Brembo Stylema’s niet misstaan op de motor die in het verleden geteisterd werd door remproblemen.

Hoewel de Suzuki Hayabusa nooit op een breed publiek mikte, blijft er een reden dat we 21 jaar na de introductie van de slechtvalk nog begeesterd zijn door de 300km/u + bruut. Heel zelden zie je nog wel eens een bling-bling exemplaar met verlengde achterbrug of zelfs een turbo erop en ook de Ghostrider filmpjes blijven op het netvlies gebrand. Nu maar hopen dat de nieuwe de oude evenaart.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd



About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts