Na het eerste WSBK-weekend was het voor velen al duidelijk: Kawasaki zou er dit jaar niet aan te pas komen. Een serieuze blamage voor het meest succesvolle merk in de superbikes sinds 2012 dat ook nog eens beschikt over de meest gelauwerde piloot Johnny Rea. Tijd voor verandering in 2020?

Wel als het afhangt van racedirecteur Ichiro Yoda die recent in een interview praatte over een nieuwe motor voor 2020. Nu is het geen geheim dat Kawasaki jaar na jaar investeert in hun ZX-10RR om het model opnieuw gehomologeerd te krijgen en da’s geen sinecure aangezien WSBK- (en MotoGP) organisator Dorna nogal losjes omspringt met de regels.

Hoe klop je Ducati?

Ducati’s V4 is een bijna-MotoGP fiets op tussen een grid vol standaardmachines die ontworpen werden voor een bijna uitgestorven markt.

Kevin Cameron

Het is ook grotendeels daardoor dat Ducati plotsklaps kon uitpakken met de Panigale V4R, een machine die meer dan 16.000 toeren draait en daarmee veel weg heeft van een MotoGP-machine. Het is niet toevallig dat de Alvaro Bautista (ex-MotoGP) de enige rijder is die succes oogst op de nieuwe Duc. Bovendien is de Italiaanse machine de enige die in qua prijskaartje in de buurt zit van de maximumprijs van 40.000 euro.

Om het te zeggen met de woorden van de Amerikaanse journalist Kevin Cameron: “Ducati’s V4 is een bijna-MotoGP fiets op tussen een grid vol machines die ontworpen werden voor een bijna uitgestorven markt.”

En nu lijkt het erop dat Kawasaki dezelfde weg op gaat.

Politieke kwestie

Er moet een nieuwe fiets gebouwd worden die net binnen de 40.000 euro prijslimiet valt en minstens twee jaar achtereen op 500 stuks gehomologeerd kan worden.

Ichiro Yoda, Kawasaki racedirecteur

Racedirecteur Yoda zei in een interview aan Speedweek al dat de Ducati een MotoGP-fiets op Pirelli’s i.p.v. Michelins is en dat Kawa hier momenteel niet mee kan concurreren, zelfs niet via concessies. Er moet dus een nieuwe fiets gebouwd worden die net binnen de 40.000 euro prijslimiet valt en minstens twee jaar achtereen op 500 stuks gehomologeerd kan worden.

Yoda vertelt er meteen wel bij dat hij twijfelt aan deze gang van zaken. In 2015 werden de kosten al eens verminderd en promotor Dorna lijkt regelmatig van gedacht te veranderen. “De ene keer schrappen ze in de kosten om meer motoren op de grid te krijgen en nu gaan we weer de totaal andere richting uit met dank aan Ducati.”

In de geschiedenis van het Superbike kampioenschap waren de motoren gebaseerd op standaard sportmotoren die beschikbaar waren aan een redelijke prijs.

Eén ding staat wel vast: In de geschiedenis van het Superbike kampioenschap waren de motoren gebaseerd op standaard sportmotoren die beschikbaar waren aan een redelijke prijs.

40.000 euro prijslimiet

Dit komt helemaal niet overeen met de V4R waarvan al gesuggereerd wordt dat hij niet eens voor 40.000 euro gebouwd kan worden en dat Ducati er verlies op maakt in ruil voor goede reclame in het WSBK. Dus is het nu aan Kawasaki om keuzes te maken.

We hebben de ervaring met krachtigere viercilinders uit de MotoGP en het is voor ons niet moeilijk om dezelfde weg op te gaan

Ichiro Yoda, Kawasaki racedirecteur

“We gaan niet meedoen om maar mee te doen,” zegt Yoda. “We hebben de ervaring met krachtigere viercilinders uit de MotoGP en het is voor ons niet moeilijk om dezelfde weg op te gaan. Johnny Rea begrijpt de hele situatie gelukkig en daarbij wil ik toch ook het respect voor Alvaro Bautista benadrukken. Hij reed top-6 in de MotoGP met een oude machine. Het is niet verwonderlijk dat hij beter presteert dan de andere Ducati piloten.”

Toch blijft het maar de vraag of we in 2020 al een nieuwe ZX-10RR te zien krijgen, en wel om verschillende redenen die afhangen van Kawasaki’s racefilosofie.

Kawa’s Keuze

1) Houdt het merk vast aan een WSBK-fiets op basis van een standaard Superbike, dan zien we hooguit in 2021 een nieuwe motor. Dat is immers het jaar dat de nieuwste Euronormen van kracht gaan en voordien een aparte homologatie doen zou veel geld over de balk werpen.

2) Mikt Team Green effectief op de verkoop en homologatie van amper 500 motoren die a rato van 40k per stuk verkocht worden, dan is de situatie anders en krijgen we volgend jaar al een nieuwe fiets.

Toch is het ook belangrijk om Dorna’s standpunt niet uit het oog te verliezen. De Spaanse MotoGP-organisator maakt er al enkele jaren geen geheim van dat het Kawasaki ook opnieuw actief wil zien in de MotoGP. Een dure homologatie-superbike met GP-technologie zou wel eens de eerste stap kunnen zijn van een langer verhaaltje…

To be continued…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.




About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts