Saroléa zal, ondanks een officiële test, geen motoren leveren voor het de FIM Moto-e World Cup. Die eer gaat naar het Italiaanse Energica.

De Spaanse MotoGP organisator Dorna speelde al enkele jaren met het idee voor een elektrische MotoGP en in 2019 zal die realiteit worden. Het Italiaanse Energica zal alle teams voorzien van een Energica Ego die aangepast is voor het racen.

Onze CEO testte eerder al de Energica Eva, een nakedbike op basis van de Ego.

De diepe zakken van Energica

Ook onze Belgische trots Saroléa was in de running voor de plek van motorleverancier, al bleek dat al snel onrealistisch te zijn. Dorna vroeg de leveranciers immers om een 20-tal motoren te leveren in ruil voor de advertenties en zichtbaarheid van de E-MotoGP. Een ruildeal die zowel logistiek als financieel onhaalbaar bleek voor onze exclusieve Belgische fabrikant.

De Energica Motor Company daarentegen, kan zich beroepen op de diepe zakken van de CRP Group – een bedrijf dat o.a. actief is in de luchtvaartsector. Het blijft uiteindelijk wel een risico, want de eerste race zal meteen aantonen in hoeverre elektrische motoren geaccepteerd zullen worden door de racefans. En dan spreken we nog niet over het verschil in snelheid of afgelegde afstand met de andere GP-klassen.

De echte wedstrijd is op Man

Op termijn is het plan wel om verschillende motorfabrikanten toe te laten, iets wat noodzakelijk is om de evolutie van de elektrische motoren in een stroomversnelling te brengen. Tot die tijd krijgen we dus een Energica-cup voorgeschoteld en blijft het échte kampioenschap voor elektrische motoren de TT Zero op het eiland Man. Een wedstrijd waar de Energica Ego afgelopen jaar laatste werd als enige productiemotor in strijd met een tiental prototypes zoals de Saroléa.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts