Freevalve, een ontwikkelingsafdeling van de Zweedse supercar-fabrikant Koenigsegg, heeft een viertaktmotorĀ zonder nokkenassen geproduceerd. De motor levert meer vermogen, meer koppel en is zuiniger dan een conventionele motor.

Freevalve pakte onlangs met dit nieuws uit op het autosalon van Guangzhou. Koenigsegg heeft immers een samenwerking met het Chinese Qoros, dat de primeur krijgt om de motor te leveren in de Qoros 3. De 1.600cc turbomotor levert 230 pk en 320 Nm. Volgens Freevalve levert hij 47% meer vermogen en 45% meer koppel dan een conventionele motor met dezelfde setup. Bovendien weegt de motor 20 kg minder en is hij 15 procent zuiniger.

ElektronischeĀ klepbediening

Het geheim van dit type motor is een pneumatisch systeem dat de kleppen elektronisch regelt. Freevalve test al zo’n 15 jaar met dit type motor en eerder werd er al een grote V8 met deze klepbediening in een Koenigsegg gemonteerd. Vooraleer de technologie echt gecommercialiseerd wordt, gaat Freevalve de motor nu in de Qoros op grote schaal testen.