De ACEM (Association des Constructeurs Européens de Motocycles) maakte onlangs de verkoopscijfers voor Europa van de eerste helft van 2019 bekend. Daaruit blijkt dat de Europese motormarkt nog steeds in de lift zit. In België is die groei voorlopig heel wat minder sterk.

Volgens de meest recente cijfers van de ACEM werden er in de Europese Unie in de eerste helft van 2019 niet minder dan 618.502 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dat is een stijging van een goeie 9% ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Italië blijft nog steeds de grootste motormarkt in Europa. Daar werden in de eerste zes maanden van 2019 138.650 nieuwe motoren ingeschreven, goed voor een lokale stijging van 6,2%. Ook Frankrijk doet het goed met 109.606 inschrijvingen en een stijging van maar liefst 12,5%, op de voet gevolgd door Duitsland met 105.970 nieuwe motorfietsen en een stijging van 8,5%. Ook Spanje kent een sterke groei van 12,6% en 88.690 nieuwe inschrijvingen.

In het Verenigd Koninkrijk zien we een vergelijkbare situatie met België. De verkoop zit nog wel in de lift, maar het percentage ligt toch beduidend lager dan in de andere grote motorlanden in Europa. In de eerste helft van 2019 werden er in de UK 56.611 nieuwe motorfietsen ingeschreven, wat een stijging van 2,3% betekent.

Hoe zit het dan in België? Na een mindere maand juni stegen de nieuwe inschrijvingen weer met een goeie 8,2% in juli, zo tonen de cijfers van Febiac. Over het hele jaar 2019 bekeken zit de motormarkt nu op een groei van net geen 2,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In juli deden vooral Kawasaki, Royal Enfield en Moto Guzzi het goed. Over het hele jaar bekeken blijven BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda en Piaggio nog steeds de 5 best verkopende merken.

Overzicht juli 2019
Algemeen overzicht 2019

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts