Uit de as van het failliete Alta Motors is nu een nieuw motorbouwer opgerezen: Blatant Moto. Deze kleine speler uit San Francisco brengt nu een eerste, uiteraard elektrische custom build uit die de naam ‘The Death Rattle’ mee kreeg.

Drie medewerkers van het voormalige Alta hebben na de val van de Amerikaanse motorbouwer de handen in mekaar geslagen en hun eigen merk opgericht. Blatant Moto is het geesteskind van ontwerper John McInnis, Vinnie Falzon (assemblagelijn supervisor) en Brandon Dawson (kwaliteitscontrole), die ook samen al deel uitmaakten van dezelfde groep die de Crapshoot samenstelde, een Alta-aangedreven dragracer.

Na het faillissement van Alta konden John en zijn vrienden een paar ideeën uitwerken die nooit het daglicht zagen toen Alta nog motorcrossmachines maakte. “Een van de ideeën was een flat track racer, met een framegeometrie die de voordelen van de Redshift-aandrijving op een korte baan zou maximaliseren,” onthult John.

John had toegang – zij het beperkt – tot enkele onderdelen van de Alta aandrijflijn die zouden worden gesloopt. Veel van de onderdelen waren afkomstig van de testvloot van Alta, of waren technische testsamples die nog in ontwikkeling waren. Een motor en een batterij waren wel essentieel.

Daarrond heeft Blatant een trellis-frame gebouwd met een lage en behoorlijk rechte positie van het balhoofd, en een korte wielbasis, wat een betere race-geometrie moet opleveren. De keuze voor die geometrie kwam er in samenwerking met Dale Lineaweaver, ook een ex-Alta-medewerker en lokale flat track-legende.

De voorvork komt van een Yamaha R6 en is voorzien van Weiss Racing remklauwen. Achteraan zit een shock van Penske met een achterveer op maat. De wielen zijn van Durelle Racing, het stuur van Biltwell en de grips zijn een prototype van ProTaper die van het Geico Honda supercross-team komen.

Het minimale kuipwerk werd helemaal op maat gemaakt. Nadat John het met de hand had getekend en verder uitgewerkt in CAD, printte hij de tekeningen op ware grootte. Die gebruikte hij dan als referentie op de kuipdelen uit te snijden in schuim, die op hun beurt dan weer gebruikt werden om polystyreen vellen te vacuümcasten. “Het is een goedkoop materiaal, gemakkelijk te krijgen en het zal geen gat in je been maken als je valt,” zegt John. “Ik heb nog een paar extra exemplaren van het kuipwerk gevormd want de motor zal uiteindelijk wel een keer in het zand belanden.”

Niet dat er veel kuipwerk aan te pas komt. De ‘tank’ is er voornamelijk om de rijder te beschermen tegen de gigantische condensator eronder. De elektronica van de Redshift kan ook niet functioneren zonder display, dus die is daar ook in weggewerkt.

De motorfiets is verder heel minimalistisch gehouden. Onder het zadel zit een kleine switch met een aan/uit-knop en de controls om van mapping te veranderen. Je hebt niet veel nodig op een elektrische motorfiets, enkel een gashendel en rem. Er is zelfs geen laadmodule op deze flat track racer voorzien. Laden doe je door de batterij los te koppelen en aan te sluiten op de DCCP, in lijn met de oplader.

“Het is de bedoeling om te laten zien hoe clean en puur de elektrische ervaring kan zijn”, zegt John. “Als racefiets wilde ik niet dat het frame vol zat met componenten die nodig zijn voor een ‘functionerende’ fiets, zoals een ACM (Accessory Control Module) en DCCP (DC-oplaadaansluiting).”

“Op deze elektrische motorfiets rijden, zorgt voor een unieke ervaring, zelfs in vergelijking met andere elektrische motorfietsen”, legt John uit. “We hebben de motorfiets gestript tot de meest essentiële onderdelen. Het brengt de rijervaring terug tot in zijn puurste vorm, zonder de kakofonie van motorgeluid of de behoefte aan schakelen. De rijder hoeft zich maar op één ding te concentreren: rijden.”

‘The Death Rattle’ is een verfijnde build geworden, OEM-studio-waardig, maar eigenlijk kwam de motorfiets tot stand in een garage. “Deze fiets werd bijna volledig gebouwd in de garage van Vinnie in San Francisco. Het is een kleine garage, maar hij is een heel ervaren lasser, en heeft al de powertools die je maar kan dromen,” zegt John. “We kropen letterlijk over elkaar heen, en hielden zijn huisgenoten ongeveer drie weken lang elke nacht wakker!”

Ondertussen verhuisde Blatant Moto naar een iets grotere ruimte in San Francisco en ze hoeven zich geen zorgen meer te maken over het geluid.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts