Na twee jaar van teasers en prototypes heeft Yamaha de Ténéré 700 voorgesteld. Tijdens een liveshow aan de vooravond van de EICMA motorbeurs was de nieuwe middenklasse allroader de grote ster.

UPDATE: de richtprijs voor de Ténéré 700 zou rond de 10.000 euro liggen.

Yamaha’s MT-07 platform was vanaf dag één een schot in de roos. Na de retro XSR 700 en Tracer 700 is er nu ook een volwaardige offroader, de Ténéré 700. Pittig detail: na de teaserperiode van 2 jaar zou het nog wachten worden tot de herfst van volgend jaar eer we de motor te zien krijgen… Initieel werd er ook geen gewicht meegedeeld van de nieuwe motor (zoals te zien op onderstaande technische fiche, maar inmiddels heeft Yamaha op de website vermeld dat de motor ‘rond de 205 kilo’ rijklaar zou wegen.

 

 

Het persbericht:

De geheel nieuwe Ténéré 700: een lichtgewicht go-anywhere-adventuremotorfiets

Elke Yamaha-adventuremotorfiets is robuust, stevig en betrouwbaar, en heeft het avontuurlijke karakter diepgeworteld in zijn DNA. Ieder Ténéré-model in het adventuresegment biedt mogelijkheden voor eindeloze reizen, en geeft rijders een gevoel van totale vrijheid. De enige grens is de verbeelding van de rijder. Nieuwe verten liggen voor u open.

Over de jarenlange offroadexpertise en uitstekende reputatie van Yamaha bestaat geen twijfel.  Het moment is aangebroken om Yamaha weer op de kaart te zetten als een leidende kracht in het adventuresegment, met de introductie van de geheel nieuwe Ténéré 700, een lichtgewicht compromisloos adventuremodel met een van de hoogste specificaties in zijn klasse, en een van de meest boeiende en opvallende nieuwe adventuremodellen dat in jaren is gelanceerd.

De Ténéré 700, die is uitgerust met de succesvolle CP2-689cc-paralleltwinmotor en een geheel nieuw chassis, is ontworpen om offroad een ongekend rijgedrag en geweldige wendbaarheid te bieden. Dit zorgt ervoor, in combinatie met de prestaties over lange afstanden op hoge snelheid, dat deze adventuremotorfiets uiterst capabel en veelzijdig is.

Overzicht van het Ténéré 700-model
•    Een voor rally’s ontwikkeld, op T7 geïnspireerd dualsportontwerp met puur Ténéré-DNA
•    Licht, compact, wendbaar
•    Uitstekende offroadprestaties
•    Onroadcapaciteiten het hele jaar door
•    Go-anywhere-langeafstandspotentieel, meer dan 350 km met volle brandstoftank
•    Krachtige, soepele en zuinige motor met hoog koppel
•    Schakelbare ABS-optie voor offroadrijden
•    Effectieve windscherm- en handbeschermers, voor een uitstekende bescherming tegen uiteenlopende weersomstandigheden
•    Geavanceerde lange veerweg
•    Verkrijgbaar in drie kleurstellingen

689cc-viertakt-CP2-motor met adventure-instellingen

Yamaha heeft de motorwereld op zijn kop gezet met de ontwikkeling van motoren volgens de crossplane-filosofie, die een serie van de bestverkopende Yamaha-modellen aandrijven. De nieuwe Ténéré 700 is uitgerust met de hooggewaardeerde 689cc-paralleltwinmotor.

De belangrijkste eigenschap van deze compacte CP2-motor is zijn sterke en lineaire koppelverloop met onmiddellijke gasrespons, in combinatie met een uitstekende acceleratie. Het resultaat van deze kenmerken is een capabel en veelzijdig model dat on- en offroad goede prestaties levert. Deze motor produceert een maximaal koppel bij 6.500 tpm en biedt de ideale balans tussen prestaties en controle. Door zijn uitstekende brandstofzuinigheid draagt hij ertoe bij dat de Ténéré 700 lange afstanden kan afleggen zonder vaak te hoeven tanken.

De eindoverbrenging is geoptimaliseerd om te voldoen aan de unieke wensen van adventurerijders, en deze functies dragen samen met een reeks modelspecifieke brandstofinjectie-instellingen bij tot een grote veelzijdigheid en opmerkelijke prestaties in verschillende rijomgevingen.

Nieuw lichtgewicht stalen dubbel wiegbuizenframe

Tijdens de ontwikkeling van de Ténéré 700 bestond een van de hoofddoelstellingen erin een slank, wendbaar en licht aanvoelend chassis te verkrijgen, dat zowel voor on- als offroadrijden geschikt moest zijn. Om aan deze vereisten te voldoen, hebben de ontwerpers van Yamaha een geheel nieuw lichtgewicht stalen dubbel wiegbuizenframe ontwikkeld, waarin een laag gewicht gecombineerd wordt met ongekende sterkte, om een motorfiets te maken die ideaal is voor diverse rijomstandigheden.

Met zijn compacte wielbasis van 1.590 mm en het slanke kuipwerk biedt dit robuuste chassis responsieve rijeigenschappen, en het ontwerp van de Ténéré 700, met een bodemvrijheid van 240 mm, zorgt ervoor dat de rijder probleemloos de ruwste terreinen kan trotseren.

Slank, compact en ergonomisch kuipwerk en zadel

De mogelijkheid om uw lichaamsgewicht naar voren en naar achteren te schuiven om u aan te passen aan het terrein is cruciaal wanneer u volledige controle wilt behouden in offroadsituaties. Daarom is de Ténéré 700 uitgerust met een plat hoog zadel van 880 mm en een slank kuipwerk, voor een maximale bewegingsvrijheid. Door het compacte kuipwerk en de smalle brandstoftank kunt u de tank bovendien in zittende en rechtstaande houding vastgrijpen met uw knieën, zodat u in elke situatie wint aan vertrouwen en controle, of u nu offroad of op asfalt rijdt.

Speciaal voor rally’s ontwikkeld front met agressieve look en vier ledkoplampen

De nieuwe Ténéré 700 is uitgerust met een karakteristieke koplampunit, die rechtstreeks is afgeleid van de nieuwste fabrieksrallymotoren van Yamaha en de T7-conceptmachine. In totaal vier ledkoplampen projecteren sterke lichtbundels, die zelfs de donkerste wildernis verlichten. Dit krachtige front is gestapeld in een 2+2-indeling en wordt beschermd door een transparante gondel. Het heeft twee ledpositielampen aan de onderzijde en zorgt voor een vastberaden look, die aansluit bij het imposante karakter van deze nieuwe adventuremotorfiets.

Verstelbare upside-down voorvork van 43 mm met lange veerweg

Wanneer u offroad rijdt, hebt u een zo goed mogelijke wielophanging nodig, en de voorvork met lange veerweg van de Ténéré 700 is het onweerlegbare bewijs dat dit een echte adventuremotorfiets is, met toonaangevende offroadcapaciteiten. De ultrastijve voorvork van 43 mm behoudt zijn vorm op de meest extreme terreinen, voor een nauwkeurige besturing en een soepele vering. Met zijn veerweg van 210 mm zorgt deze hoogwaardige voorkant er bovendien voor dat u de meest uitdagende offroadterreinen met vol vertrouwen het hoofd kunt bieden.

De demping van deze voorvork met rallyspecificaties kan volledig worden afgesteld, waardoor het een hoog niveau van comfort en een licht rijgedrag op de weg biedt. De Ténéré 700 is dan ook een van de meest capabele en leukste tourers voor lange afstanden.

Op afstand verstelbare schokdemper achter

De Ténéré 700 is uitgerust met een voor rally’s ontwikkeld achterwielophangingssysteem met een soepele en progressieve werking, voor een maximaal rijgenot en meer controle.

Dit hoogwaardige achterdeel met een lichtgewicht aluminium swingarm voor een laag onafgeveerd gewicht biedt een veerweg van 200 mm die, net zoals de voorwielophanging, is ontworpen om de zwaarste offroadomstandigheden aan te kunnen, en biedt ook comfortabele ritten op de weg. Een andere belangrijke functie is de op afstand bedienbare afsteller, waarmee u onderweg de voorspanningsinstellingen kunt wijzigen, zodat u de schokdemper snel en eenvoudig kunt afstemmen op de rijomstandigheden.

Cockpit in rallystijl met conisch stuur

Als u op de Ténéré 700 zit met de voor rally’s ontwikkelde cockpit voor u, kunt u het pure Dakar-karakter van deze adventuremotorfiets van de nieuwe generatie inademen en inspiratie opdoen om erop uit te trekken en op ontdekking te gaan. Het compacte rallywindscherm en de voorkuip bieden een uitstekende bescherming tegen de wind terwijl het slanke en lichtgewicht karakter van de motorfiets wordt behouden, en de race-uitvoering van het conische stuur biedt een ontspannen rijpositie, of u nu zittend of staand rijdt.

Spaakwielen van 21 inch voor- en 18 inch achteraan

Net zoals de hoogwaardige wielophanging voor- en achteraan, geven de spaakwielen duidelijk blijk van het feit dat deze motorfiets is ontworpen voor serieuze offroadrijders. Deze lichtgewicht wielen, die op ruwe terreinen de continue schokken op efficiënte wijze opvangen, werken samen met de lange veerweg om u een optimaal rijgedrag en een optimale controle te bieden.

De Ténéré 700 is uitgerust met originele Pirelli Scorpion Rally STR-banden, en door de combinatie van een 21-inch voorwiel/18-inch achterwiel in race-uitvoering, hebt u een brede keuze aan banden die naar eigen wens kunnen worden gemonteerd, van een puur enduropatroon voor overwegend offroadgebruik tot banden met een dualsportpatroon voor on-/offroadveelzijdigheid het hele jaar door.

Slanke brandstoftank voor lange afstanden met 16 liter inhoud

Gedurende de ontwikkeling van deze adventuremotorfiets van de nieuwe generatie bestond de hoofddoelstelling van Yamaha erin een Ténéré 700 te maken die toonaangevende offroadprestaties zou leveren, en die tegelijkertijd uitstekende onroadcapaciteiten en een echt langeafstandspotentieel zou hebben.

De brandstoftank heeft een inhoud van 16 liter, wat u niet zou vermoeden door het slanke ontwerp, en het smalle achterdeel biedt de rijder veel bewegingsvrijheid en een uitstekend houvast voor de knieën. Of er nu staand of zittend wordt gereden, door de compacte afmetingen van deze brandstoftank voor lange afstanden kunt u uw gewicht moeiteloos verplaatsen. De uitstekende brandstofzuinigheid van de tweecilindermotor zorgt ervoor dat met 16 liter brandstof meer dan 350 km kan worden gereden, waardoor de Ténéré 700 het jaar rond een hoge veelzijdigheid biedt op alle terreinen.

Compact multifunctioneel instrumentenpaneel in rallystijl

Het compacte instrumentenpaneel in rallystijl is nog een voorbeeld van hoe de Ténéré 700 is ontwikkeld met voor rally’s ontwikkelde technologie. Op het lichtgewicht instrumentenpaneel, dat zich centraal achter het windscherm bevindt voor een uitstekende zichtbaarheid, wordt een grote variëteit aan informatie weergegeven, die u kunt bekijken zonder uw ogen af te wenden van de weg of de racebaan. Het multifunctionele lcd-display geeft uitgebreide informatie zoals de versnelling, het brandstofpeil, twee totaaltellers en het geschatte aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de beschikbare brandstof, het gemiddelde en huidige brandstofverbruik en meer.

In het ontwerp van de cockpit is plaats voorzien voor de bevestiging van aftermarketnavigatieapparaten, zodat u naar eigen wens extra apparatuur kunt toevoegen, zoals gps-apparaten, routeboeklezers en smartphones.

Schakelbaar ABS voor een eenvoudige afstelling

Het remsysteem bestaat uit twee wave-schijfremmen vooraan met Ø 282 mm en een wave-schijfrem achtereen met Ø 245 mm. Het systeem biedt een hoog remvermogen en is zowel op de snelweg als offroad uitstekend doseerbaar bij alle snelheden.

Wanneer u offroad rijdt, hebt u de optie om het ABS tijdelijk uit te schakelen wanneer dit noodzakelijk is, door bij stationair draaien de noodstopschakelaar te activeren. Als het ABS is uitgeschakeld, hebt u een volledige handmatige controle, en kunt u met name ervoor kiezen het achterwiel in bepaalde situaties opzettelijk te blokkeren, bijvoorbeeld in zeer scherpe bochten of bij steile afdalingen.

Goede bescherming van de rijder

Op lange ritten bieden het windscherm en de voorkuip een goede bescherming tegen de wind en de weersomstandigheden, en door het slanke en compacte kuipwerk van de motorfiets kunt u dichter op het chassis kruipen om uit de luchtstroom te blijven. De stevige kunststof handbeschermers bieden niet alleen bescherming tegen wind en regen, ze helpen ook om letsel te voorkomen door kiezels en stenen die worden opgeworpen door voorrijdende voertuigen, en ze bieden extra bescherming tegen takken en bladeren wanneer u door de wildernis rijdt. Als u toch zou vallen, helpen ze de hendels en de gasklep te beschermen tegen schade.

Belangrijkste technische kenmerken
•    689cc-CP2-paralleltwinviertaktmotor met veel koppel
•    Nieuw lichtgewicht stalen dubbel wiegbuizenframe
•    Slank, compact en ergonomisch kuipwerk en zadel
•    Speciaal voor rally’s ontwikkeld front met agressieve look, vier ledkoplampen en twee ledpositielampen
•    Verstelbare upside-down voorvork van 43 mm met veerweg van 210 mm
•    Op afstand instelbare achterwielophanging met veerweg van 200 mm
•    Compacte cockpit in rallystijl met conisch stuur
•    Lichtgewicht spaakwielen van 21 en 18 inch met adventurebanden
•    Slanke brandstoftank voor lange afstanden met 16 liter inhoud, waarmee meer dan 350 km kan worden afgelegd
•    Compact multifunctioneel instrumentenpaneel in rallystijl
•    Schakelbaar ABS voor directe afstelling
•    Windscherm en handbeschermingen bieden een goede bescherming van de rijder

Beschikbaarheid
De nieuwe Ténéré 700 zal in de tweede helft van 2019 bij Yamaha-dealers in heel Europa verkrijgbaar zijn.

Kleuren        Ceramic Ice
Competition White
Power Black

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts