Als de mannen bij KTM ergens een R’retje achter zetten, dan is het meestal menens. Zo ook bij de KTM 890 Duke R, oftewel de 790 Duke zoals hij van begin af aan had moeten zijn.

Het is niet gebruikelijk dat KTM effectief cc’s gaat toevoegen aan een R-model, maar dit keer gebeurt dat dus wel. De 799cc motor kreeg er 91cc bij uit een boring X slag van 90,7 x 68,8mm en voortaan zien we dus 122 paarden in de stal i.p.v. 105. Ook het koppel ging er met 12 Nm op vooruit tot 99Nm.


Plotseling is de 790 niet alleen een speels middengewichtje, maar een echt circuitwapen dat de strijd met de supersports durft aangaan dankzij een drooggewicht van amper 166kg. Een minpuntje wel: de up/down quickshifter is optioneel, de slipperclutch is dat gelukkig niet.

Brembo voorzag M50 monoblocs, de geometrie werd aangepast met een stijvere achterbrug die in een andere hoek scharniert en als kers op de taart krijg je er een stel Michelin Power Cups bij om het circuit onveilig te maken.

Als KTM het prijskaartje onder controle kan houden, zou dit wel eens de ultieme sportieve middenklasser voor 2020 kunnen zijn.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts