EICMA: Honda verbaast met nieuwe CBR 1000 RR-R Fireblade: 217pk/202kg én een SP-variant

Honda heeft voor het eerst in meer dan een decennium de Fireblade volledig vernieuwd. Na ettelijke updates van het 2008-model heeft Big Red eindelijk een gloednieuwe machine klaar om een aanval te doen op het superbike segment.

217pk. U leest het goed, daarmee is de Fireblade de krachtigste standaard productie-superbike die je kan kopen. Enkel Ducati’s hyperexclusieve Panigale V4R met race-kit doet momenteel beter en dan mag je wel zeggen dat de Japanners hun best deden. Of liever: ze veranderden van aanpak.

Pure circuitmachine


Want waar Honda bij de laatste Fireblade’s steeds het straatgebruik belangrijk achtte, ging het team nu voor een pure circuitmachine. Er was veel input van Honda’s MotoGP teams en ook van de RC213V-S, waarna de ontwikkelaars van een blanco blad vertrokken.

Compleet nieuw motorblok, MotoGP-technologie

De Blade krijgt een vier-in-lijn blok met boring en slag die identiek zijn aan die van de RC213V en dat goed is voor een topvermogen van 217,6pk bij 14.500 toeren. Om dit te bereiken, past Honda een hoop spitstechnologie toe. Te beginnen met DLC-coating op de nokken, die op hun beurt aangedreven worden door een nieuw semi-tandwiel gestuurd systeem waarop Honda al een patent aanvroeg.

Meer info over de spitstechnologie in de motor, volgt ongetwijfeld nog na de drukte van de EICMA. Het elektronicapakket bestaat uit een IMU die de tractiecontrole, motorrem, wheeliecontrole, rear lift en rijmodus regelt, terwijl de standaarduitlaat (titanium) ontwikkeld werd in samenwerking met Akrapoviç.

Showa’s voor de standaard, elektronische Öhlins op de SP-variant

Het frame en de achterbrug zijn gloednieuw, maar haalden hun inspiratie wel bij de MotoGP-machine. Showa voorziet een 43mm Big Piston Fork vooraan en de achterschokbreker is een Balance Free Rear Cushion Light exemplaar. Verder is er ook een Showa elektronische stuurdemper.

Zoals verwacht zijn er ook winglets aanwezig om meer neerwaartse aërodynamische druk te creëeren en de remstabiliteit te verhogen. Op het moment van schrijven is het nog niet 100% duidelijk of het hier gaat om semi-actieve winglets, dan wel om standaard, vast gemonteerde exemplaren. Tot slot is er ook nog een 5″ personaliseerbaar TFT dashboard.

Nissin voor de standaard, Brembo’s op de SP

De remmen worden aangeleverd door Nissin. Het gaat om radiale vierzuigerremklauwen die bijten in 330mm schijven. Opvallend is ook dat eindelijk de (ietwat gedateerde) standaard 190 band achteraan ingeruild werd voor een 200/55-17, vooraan zien we een 120/70-17.

Het enige waar we nu nog op wachten is een prijskaartje…

Wat we u intussen wel kunnen meegeven, is dat er opnieuw een SP-variant van de Fireblade komt. Deze hyperexclusieve uitvoering beschikt over titanium drijfstangen en smeedaluminium zuigers naast Öhlins’ meest geavanceerde elektronische vering (NPX voorvork, TTX schokbreker, semi-actief) en Brembo Stylema remklauwen. Een pk-cijfer hebben we op het moment van schrijven nog niet.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.