Het zat er al lang aan te komen, maar na de R 1250 GS heeft BMW nu ook het doek van de R 1250 GS Adventure gehaald. BMW’s unieke kijk op avontuurlijk reizen valt in de lage landen sinds jaar en dag in de smaak, en we wedden ervoor dat de nieuwe GSA het ook niet slecht zal doen qua verkoop. Maar wat zijn de grote nieuwigheden buiten een 5 in de plaats van een nulletje op de tank?

De grote update zit ’em net zoals bij de gewone GS en RT in het motorblok dat voortaan ook BMW’s Shiftcam meekrijgt. Met 1.254 cc, 136 paardjes en 125Nm koppel geraak je vlotjes de berg op, ook al wordt de Beemer een stukje (8kg) zwaarder. Naast de GSA krijgen trouwens ook de ‘R’ en ‘RS’ varianten op het boxerthema het nieuwe motorblok mee, waardoor de BMW boxerfamilie compleet is.

De complete famile 1250.

De technische uitleg van het Shiftcam-systeem kon u al lezen in het eerste testverslag van de R 1250 RT, al gingen we daar niet dieper in op de technische aanpassingen aan de distributieketting. Dit gebeurt nu via een getande ketting, waar dat vroeger gewoon een normale ketting was. Verder werd de olievoorziening verbeterd, is er twin-jet injectie en een aangepaste uitlaatlijn. We zullen de techneuten niet langer in spanning houden, hier is alvast de volledige technische fiche.

Uiteraard zijn er voor de GSA ook vernieuwingen op vlak van de elektronica, met o.a. Hill Start Control en Automatic Stability Control. Klinkt allemaal leuk, maar om het plaatje af te maken zal je toch nog wat opties moeten kopen, te beginnen met de ‘Riding Modes Pro’. Dit houdt in dat je de Enduro en Enduro Pro modes erbij krijgt naast BMW’s Dynamic Traction Control. Nadat BMW allerhande veiligheidssnufjes aan de man bracht, verkopen ze nu ook de mogelijkheid om die veiligheidssnufjes af te zetten…straf staaltje verkoopskunsten! Er is nog meer want ook het ABS wordt voortaan bochten-ABS oftewel “ABS Pro”.

Door al die opties zouden we bijna durven vergeten dat het 6,5″ TFT dashboard voortaan standaard is, net zoals de full LED-verlichting. Ohja, en voor de mensen die niet graag tanken: deze GSA heeft een 30 liter benzinetank, dus daar zou je even zoet mee moeten zijn.

 

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts