De EICMA 2018 is officieel van start gegaan met de perspresentatie van Ducati’s nieuwe 2019 modellen. Top of the bill is de langverwachte Panigale V4R die meteen het nieuwe vlaggenschip wordt voor het merk uit Bologna.

Net zoals de voorbije jaren maakte Ducati er een hele show van, aangevoerd door topman Claudio Domenicali. Eerst werd de evolutie van Ducati als sportief merk besproken. Gigi Dall’Igna van het MotoGP-team werd erbij gehaald om als eerste de nadruk te leggen op de ontwikkeling van de GP motor, met speciale aandacht voor de aerodynamica. Je voelt hem ongetwijfeld al aan komen: de link tussen de winglets op de Desmosedici GP’s en de nieuwe Panigale V4R is snel gelegd.

Eerst was het nog even de beurt aan Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci om vanop de MotoGP manche in Maleisië hun (betaalde) liefde voor Ducati te verklaren, waarna ook de Scramblers allemaal de revue passeerden. Ook de Multistrada’s kwamen nog snel aan bod, maar dan was het tijd voor écht nieuws.

Te beginnen met een ‘Stealth’ uitvoering van de Monster 821.


Vervolgens introduceerde Ducati een nieuwe Hypermotard 950 en de Hypermotard 950SP. Meer details volgen zodra we een uitgebreidere perskit hebben, hieronder alvast de eerste screenshots.

       

Maar top of the bill…. de nieuwe Ducati V4R én een Corse kleurstelling voor de V4S. De V4R pakt uit met een 998cc V4 motorblok dat goed is voor standaard 221 pk bij 15.250 toeren (een pak meer dan de gewone V4). Ohja, en hij heeft winglets…
Mocht je er trouwens nog een volledige Akra-uitlaatlijn bijnemen, dan is het de krachtigste Ducati ooit, met 234 pk. Onder het filmpje en de foto’s vind je alvast het persbericht met meer technische informatie.

 

     

Het persbericht:

The new livery on the Panigale V4 S Corse aroused enthusiastic interest. Created using official Ducati MotoGP team colours, it mirrors the special version with the exact same colour scheme that Michele Pirro rode to victory in the Race of Champions at WDW2018. That bike and the other 11 variants that competed in the race were won by twelve lucky enthusiasts in a global auction that attracted record-breaking bids.
 
Nevertheless, the undisputed star of the Ducati World Première 2019 – and aspiring candidate for the title of ‘best-looking bike of EICMA2018’ – was the Panigale V4 R.
 
Compared to previous R versions, the Panigale V4 R is now even more specialised and bristles with technology taken directly from MotoGP. The modifications extend far beyond the engine and suspension set-up: they also include the fairing, designed and developed by Ducati Corse in close collaboration with the Ducati Style Centre to improve aerodynamic efficiency. The new fairing also incorporates the aerofoil appendages developed for the MotoGP prototypes. Made of carbon fibre, they increase stability throughout the ride, to allow for reduced reliance on electronic controls, boosting confidence for the pinnacle of rider performance
The Panigale V4 R is, to all intents and purposes, a road-legal WSBK category competition bike and constitutes the technical foundation for the official Ducati Superbikes that will compete in the World Championship as from the 2019 season.
The Desmosedici Stradale 1103 cm3 engine has been replaced with the 998 cm3 Desmosedici Stradale R to comply with displacement limits set by WSBK rules. Unlike the larger V4 – designed to provide fluid power delivery and excellent low-rev pulling power for optimal road use – the 998 cm3 Desmosedici Stradale R offers more extreme performance as power delivery has been designed with the track in mind. Moreover, it’s characterised by lighter internal components (which reduce overall bike weight by 2 kg compared to the Panigale V4S, bringing kerb weight down to just 193 kg). Greater air intake efficiency allows faster engine ‘rev-up’ and shifts the rpm red zone higher to ensure improved acceleration. The result is 221 hp (162 kW) of power at 15,250 rpm (EU homologation values), 2,250 rpm higher than the point of peak power on the 1103 cm3 V4. These impressive figures can be taken even higher by fitting the full-racing Ducati Performance exhaust by Akrapovič, which boosts maximum power to 234 hp (172 kW) at 15,500 rpm. In short: the most powerful Ducati factory motorcycle ever

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts