De EICMA motorbeurs is de plek bij uitstek waar motorfabrikanten nieuwe modellen aankondigen. Hoewel er ieder jaar enkele verrassingen zijn, durven we ondertussen wel te stellen dat we een goed beeld hebben van welke nieuwigheden we mogen verwachten. Hieronder lijsten we alles op per merk, inclusief de beschikbare (spy)foto’s en de nieuwe trends in de sector.

Aprilia

De Dorsoduro en Shiver kregen afgelopen jaar een grootste update en ook de RSV4 en Tuono kunnen nog steeds mee vooraan het pack. Je zou dus verwachten dat Aprilia eens werk maakt van een vernieuwde Caponord, al vrezen we dat die update nog minstens een jaartje op zich zal laten wachten. Voorlopig geen nieuws dus, al schudden de Italianen ongetwijfeld een nieuwe kleurstelling uit de mouwen.

BMW

Bij BMW is er al langer sprake van een nieuwe middenklasse GS. Sommige bronnen spraken daarbij eerst over een F900GS, al blijkt uit de laatste info nu dat het zou gaan om een F750GS. Dat nieuws werd recent trouwens ook gepubliceerd in het Duitste Motorrad Magazine, dat zoals algemeen bekend erg goede connecties heeft bij de Beiers.

BMW heeft goed haar best gedaan om het andere nieuws geheim te houden, al durven we er ondertussen geld opzetten dat de succesformule van de R nineT nog wat verder uitgemolken zal worden. Een ander kleurtje hier, een extra optie daar en klaar is kees.

De nieuwe RR, komt ‘ie, of komt ‘ie niet?

Het zal dus interessanter zijn om te zien wat de Duitsers van plan zijn met de S1000RR. Traditiegetrouw krijgt die motor het jaar na het uitbrengen van een HP4-uitvoering een update. Er doken reeds foto’s op van de S1000RR zonder ‘schele’ koplampen, en dat zou dus wel eens een goed voorteken kunnen zijn, al beweren andere bronnen dan weer dat het nog een jaar langer wachten wordt op de nieuwe RR.

Ducati

Morgen mogen we een geüpdate Monster 821 aan de tand voelen, waaruit we afleiden dat Ducati tijdens de EICMA 100 procent in het teken zal staan van de nieuwe Panigale V4. Of hij er effectief zo zal uitzien als op de spypics is maar zeer de vraag. Wij hopen nog steeds dat dit een zieke grap was met dummy-kuipen.

Wat de Italianen verder nog van plan zijn met de Supersport, Hypermotard, Diavel of kleine Panigale is niet duidelijk, al gokken we op een aantal nieuwe kleurstellingen. Uiteraard geldt hetzelfde voor de Scrambler.

Honda

Honda slaagde er dan weer minder goed in om alles geheim te houden, want van de nieuwe GoldWing en F6B Bagger doken er reeds (bewust?) professionele beelden op. Verder plaagde het rode merk ons ook met teaserfilmpjes van een nieuwe CB1000R retrobike en durven we stiekem ook te hopen op een iets extremere ‘R’-uitvoering van de Africa Twin. Hiervan is vooralsnog geen beeldmateriaal beschikbaar.

Totzover dus de grote nieuwigheden bij Big Red, want je mag er zeker van zijn dat er ook bij de middenklassers, 125cc’s en scooters nog updates volgen. Het Honda-gamma is nu eenmaal enorm uitgebreid.

Kawasaki

De groenen blijven maar innoveren met nieuwe modellen en ook voor 2018 zijn er grootste nieuwigheden. Het vlaggenschip is zonder twijfel een supercharged toerfiets die de beste elementen van een H2 en Z1000SX met elkaar moet verbinden. Beeldmateriaal is nog niet beschikbaar, al durven we er bijna voor wedden dat dit dé motorfiets van de EICMA zal worden. Of tenminste: als we de Ducati Panigale V4 eventjes negeren, want de beurs vindt nog steeds in Italië plaats.

Het andere nieuws bij Kawa is de Z900RS (waarvan we reeds fotomateriaal hebben!). Deze retrobike vertrekt van de Z900 als basis, maar voegt er een flinke snuif retrodesign aan toe, samen met enkele hoogwaardige onderdelen. De remmen van de Z900 worden ingeruild voor betere radiale remklauwen en we vermoeden dat ook de vering een upgrade krijgt.

Tot slot verwachten we ons ook aan een Ninja 400 die potten moet breken in de Supersport 300. De huidige Ninja 300 schoot namelijk net iets tekort. Vergis je trouwens niet: de nieuwe Ninja 400 zal niets te maken hebben met de Ninja 400 die reeds enkele jaren in de V.S. beschikbaar is, want dat is daar gewoon een model op basis van de ER-6f met een kleinere longinhoud.

KTM

Van dit prototype…

KTM pakte vorig jaar groots uit met ‘The Scalpel’, oftewel een nieuwe middenklasser, de Duke 790. Deze opvolger voor de Duke 690 moet de nieuwe koning van de middenklasse worden, al zijn we vooral benieuwd of KTM er eindelijk aan gedacht heeft dat deze motor ook qua prijs met een Z650 of MT-07 moet concurreren. Eén ding staat trouwens reeds vast: de looks van de pre-productie motor zijn al een stuk minder extreem dan die van het prototype. Bummer.

…naar deze pre-productiefiets.

Het goede nieuws is dan weer dat er wel nog twee andere geruchten de ronde doen. Het 790 blok biedt immers perspectief voor meerdere motoren (denk maar aan alle 690-afgeleiden) en het eerste programmapuntje zou een Adventure 790 zijn. Met een beetje geluk krijgen we deze motor op de EICMA reeds als prototype te zien.

Een ander gerucht is dan weer dat de RC390 een update zou krijgen in de vorm van een RC390R. Het pikt bij KTM namelijk dat het ‘Ready to Race’-merk niet competitief genoeg is om deel te nemen in het Supersport 300 kampioenschap. Aanpassingen aan het frame, de vering, remmen en motorblok zouden daar komaf mee kunnen maken.

Husqvarna

Wie KTM zegt, zegt ook Husqvarna. Het Zweedse merk vaart nu reeds een tijdje onder Oostenrijkse vlag en na enkele prachtige prototypes geshowd te hebben, komt er leven in de brouwerij. Tijdens een bedrijfsbezoek eerder deze week, spotten we de Vitpilen en Svartpilen in productietrim. Let wel: het ging hier enkel over de 701 en 401 uitvoering (lees: het 690 en 390 motorblok van KTM), dus over de 125cc of 1290cc uitvoering is nog geen zekerheid.

De Vitpilen en Svartpilen in productietrim en klaar om naar de dealer verstuurd te worden.

MV Agusta

Na het uitbrengen van de Lewis Hamilton Special Edition F4 – die verdacht veel wegheeft van een verminkte special paint Hayabusa…- hoop ik van harte dat het merk eindelijk werk zal maken van een nieuwe viercilinder Brutale. Na een kapitaalinjectie van een hoop louche Russen (dit verzinnen we niet) zou je toch verwachten dat er iets nieuws uit de bus komt. Then again, met MV Agusta weet je nooit.

Suzuki

Onlangs mochten we aan de slag met de GSX250R, waar de Suzuki PR-man ons wist te vertellen dat er een doodse stilte heerst vanuit Hamamatsu. OK, er komt een special edition SV650 (nog maar eens…*geeuw*), al is er verder weinig nieuws. Spijtig, want nu de nieuwe GSX-R 1000 er is, kunnen wij wel een nakedbike verzinnen om de GSX-S1000 te vervangen. Om nog niet te beginnen over het turbo-concept, de recursion. Er is dus zeker potentieel voor een leuke verrassing op de EICMA, al hopen we er niet te hard op.

Triumph

Triumph Benelux is zo slim geweest om reeds een hoop persuitnodigingen te versturen aan de vooravond van de EICMA en daarmee yours truly onder embargo te plaatsen. We weten dus al wat er komt, maar mogen er niet over schrijven. Wat we wel kunnen vertellen, is dat er na de grootste vernieuwing van de modern classics ook een stel nieuwe avontuurlijke motoren volgen. Minder leuk is dan weer dat de Daytona 675R pas voor volgend jaar zal zijn.

Yamaha

Yamaha belooft serieus vuurwerk mee te nemen naar de EICMA. Het gaat stuk voor stuk om motoren die de Europese markt op zijn kop kunnen zetten, te beginnen met een T7 Ténéré. Dit moet een allroad worden op basis van de MT-07, en gezien het succes van de kleine MT en zijn Tracer-afgeleide, verwachten we ons dus aan een reuzendoder. De MT-07 zou op zijn beurt trouwens ook het Transformers-smoelwerk van de MT-10 en MT-09 krijgen, al is dat klein nieuws in vergelijking met…

…een MT-09 SP. Na jarenlang gezaag van journalisten uit alle windstreken, lijkt het erop dat Yamaha doorheeft dat de vering van de MT-09 een zwak punt is. Zeg maar een doorn in het oog. Een SP-versie met Öhlins vering zou van de MT-09 een ultieme middenklasse-killer kunnen maken die qua rijplezier op het niveau van de supernakeds speelt. Enkel afwachten of het prijskaartje binnen de perken blijft.

Een wiel te veel, maar verder ziet de MWT-09 er wel intrigerend uit.

Tot slot is er nog de MWT-09 driewieler, waar we weinig over kunnen zeggen buiten dat het ding een wiel te veel heeft. Hoe goed de teaserfilmpjes er ook uitzien, we geloven niet in driewielers. Noch Can-Am’s, noch trikes zijn er ooit in geslaagd om ons hart te stelen en we zouden niet inzien waarom de Yamaha dat wel zou kunnen. Al is het op z’n minst intrigeren dat de Jappen er dit keer zo’n stevig motorblok insteken. Hoe dan ook: de MWT-09 heeft een aantal serieuze vooroordelen te verwerken vooraleer op gelijke voet met een tweewieler kan komen.

Trends?

Elektriciteit blijft een hot item, zeker in combinatie met trappers.

Voorspellingen doen over motorjaar 2018 is niet eenvoudig, al zijn er toch enkele dingen die ons nu al opvallen. Te beginnen met de immer voortdurende opmars van e-bikes en de opkomende kruisingen tussen elektrische motorfietsen en elektrische fietsen. De fiets staat bij Jan Modaal nu eenmaal te boek als een gezond en milieuvriendelijk vervoermiddel dat op een stuk meer bijval kan rekenen dan een motorfiets. Zeker in politieke middens worden scooters en motorfietsen quasi genegeerd, terwijl de fiets overal opgehemeld wordt. In de komende jaren gokken we er op dat alle voertuigen op twee wielen met trappers of motoren tot +-125cc zich zullen mengen tot een hybride vervoersvorm. Eén ding staat zeker: het wordt lachen, gieren, brullen om te zien hoe de wetgevende macht zich hieraan zal aanpassen. Rijbewijs nodig? Beschermende kledij verplicht? Maximumsnelheden? Plaats op de openbare weg? Nobody knows.

Op kortere termijn denk ik dat ‘retro’ nog steeds een sleutelwoord blijft. Anno 2017 zijn motoren niets minder dan een mode-hype en dat is te danken aan Triumph’s modern classics, Yamaha’s Faster Sons, Ducati’s Scramblers, BMW’s R nineT’s. Zelfs Honda waagt zich na een (iets te dure) CB1100 aan een retro CB1000R en ook Kawasaki’s Z900RS volgt deze trend blindelings.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.