Het hoeft weinig betoog dat de Ducati Panigale V4R dé diva van de EICMA motorshow was. Voor een homologatie-superbike halen de Italianen steeds alles uit de kast, al is er toch één klein detail wat een beetje onze ogen uitsteekt. En dan hebben we het niet over de winglets.

Chaz Davies geeft de V4R de sporen tijdens de wintertest…

…mét geperforeerd clutchcovertje van de droge koppeling.

Nog niet zo lang geleden waren Ducatisti het er steevast over eens dat een échte Ducati enkele essentiële elementen had. Prachtig Italiaans design, een trellisframe en uiteraard een L-twin…die liefst van al rinkelde als een tamboerijn op wielen met dank aan de droge koppeling. De lichtere Duc’s beschikten uiteraard wel over een gewone koppeling, maar het viel op dat na verloop van tijd wat elementen overboord gingen. Er kwamen vloeistofgekoelde vierkleppers, de Panigale ruilde het trellisframe in voor een soort van monocoque frame met de motor als dragend onderdeel en ook de droge koppeling ruimde de weg voor een gewoon exemplaar. Met de Panigale V4 werd de L-twin tenslotte zelfs ingeruild voor een V4.

Maar toen doken de eerste beelden op van de V4R en wat bleek? De nieuwe homologatieracer zou weer rinkeldekinkelen als vanouds met dank aan een STM droge koppeling. STM bouwde eerder al conversiekits om je 1199 of 1299 om te vormen naar een droog gekoppeld exemplaar, maar vanaf nu is er dus sprake van een officiële samenwerking met Ducati. Op die manier zouden klanten opnieuw toegang krijgen tot een stukje Ducati erfgoed dat tijdelijk slechts voorbehouden was voor de MotoGP Desmosedici.

Of toch niet? Want op de EICMA zagen we dan weer dit:

Over de koppeling van deze homologatieracer was er nog twijfel. De ene zegt dat het een droge koppeling is met gesloten cover, de andere is overtuigd dat het een gewone natte koppeling is.

Het standaard productiemodel in het midden van de stand beschikte dan weer over een natte koppeling .

En bij de Panigale V4 op de Zard stand zagen we opnieuw een droge koppeling voor de racerij, vermoedelijk ook van de hand van STM.

Om maar te zeggen dat er voorlopig wat onduidelijkheid is, die nog eens wordt benadrukt door de technische fiche op de website van Ducati zelf.


Vanuit de WorldSBK-paddock vinden we geruchten op de beide opties mogelijk zouden zijn, al zou dat rechtstreek indruisen tegen de FIM regelgeving voor het WSBK.

De WSBK regelgeving is éénduidig: de koppeling op de racemotor moet van hetzelfde type zijn als de homologatiemotoren.

Hoe de vork juist in de steel zit bij het WSBK zal ongetwijfeld duidelijk worden in de aanloop naar het nieuwe seizoen, al zijn we vooral benieuwd of Dorna de regeltjes zal aanpassen voor Ducati. En wat betreft de homologatie voor de openbare weg brengt een droge koppeling alle problemen van dien mee i.v.m. de maximale decibels die een motor mag produceren. To be continued.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.