Ducati Scrambler 1100: Alle details en techspecs

De Scrambler-familie krijgt er een grote broer bij. De nieuwe Ducati Scrambler 1100 wordt aangedreven door het luchtgekoelde 1.079cc motorblok dat we nog kennen uit de Monster 1100 EVO en zal beschikbaar zijn in 3 versies. De Scrambler 1100, Scrambler 1100 Special en Scrambler 1100 Sport.

 

Uiteraard werd dat oude Monster 1100 motorblok herwerkt om de Euro4-norm te halen, al betekent dat meteen ook dat het vermogen geknepen werd tot 86 pk bij 7.500 o.p.m. en 88 Nm bij 4.750 toeren. De voornaamste verschillen tussen het Scramblertrio zijn puur cosmetisch (een ander zadelovertrekje hier, wat geanodiseerde vorkpootjes daar…) al zijn er ook belangrijkere aanpassingen. Zo beschikt de Special standaard over spaakwielen t.o.v. de gietwielen van de gewone 1100 en de Sport. Die laatste kreeg dan weer volledig instelbare Öhlins vering, waardoor hij ongetwijfeld de duurste van de drie zal zijn.

Andere designtaal?

Wat me het meest opvalt in vergelijking met de vorige Scramblers, is dat Ducati met de 1100 niet echt meer naar het verleden kijkt. Waar de 800 nog een moderne interpretatie was van de Ducati Scramblers uit de seventies, is de 1100 niet echt gerelateerd aan een ouder Ducati-model. De Italianen gaan hiermee een beetje de richting van BMW’s R nineT uit, en persoonlijk weet ik nog niet of ik zo’n fan ben van het design. De detailafwerking is dan weer top, of dat leid ik toch af uit een eerste close-up van het dashboard. (Of dit überhaupt afleesbaar is tijdens het rijden, hoop ik u begin volgend jaar te kunnen melden.)

Verder noteren we ook dat de grootste Scrambler een hoogtechnologisch beestje is, met instelbare rijmodi, Bosch bochten-ABS en tractiecontrole. Hoe al die info weergegeven zal worden op het mooie (maar kleine) dashboardje is nog maar een vraagteken, al weten we wel dat de stuurknoppen vergelijkbaar zijn met die van de Multi 950 en Monster 821. (Zie hieronder)

   

 

Technische fiche

(inzoomen ctrl-+, uitzoomen ctrl–)

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.