Asphalt&Rubber spotte gisteren iets interessants in het windtunnel- filmpje van de Ducati Panigale V4. Als we goed kijken, zien we namelijk dat de motor daar nog over een zijdelings gemonteerde schokbreker beschikt (zoals op het oude model), en geen centrale.

Toegegeven, dit bericht is misschien iets voor de echte hardcore Ducatisti, al is het wel interessant dat Ducati net deze motor laat zien in haar marketing filmpjes. Het moet namelijk gaan over één van de allereerste prototypes van de V4, want op de spyshots die we deze zomer reeds ontdekten, had de Panigale V4 reeds een centrale schokbreker. Dit doet vermoeden dat Ducati in eerste instantie wilde verdergaan met het rijwielgedeelte van de 1299. Of misschien sterker nog: de 1199R, want de vork en voorremmen op onderstaande foto doen erg hard denken aan die uit het WSBK.

Nog vreemder is dat bronnen binnen Ducati reeds bevestigden dat het finale design voor het kuipwerk pas kort voor de EICMA motorbeurs goedgekeurd werd. Er moet dus een hele ontwikkelingsperiode gepasseerd zijn waarbij de motor het huidige design had, al stond het niet 100% vast dat de motor zo in productie zou gaan.

Dat is ergens ook wel begrijpelijk, want hoewel de Pani V4 verkozen werd tot ‘Mooiste motor van de EICMA’, is het ontwerp fel bekritiseerd. Vele Ducatisti menen dat de grootste motorische aanpassing  ooit, ook meteen een compleet nieuw design verdiende. En dus geen dat geïnspireerd is op de 1199 Panigale.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.