Ducati Panigale V4: Alle details en techspecs

De Panigale V4 is Ducati’s nieuwe Superbike. Het is de eerste productie-Ducati met een V4-motorblok dat rechtstreeks is afgeleid van de Desmosedici MotoGP racer. In cijfers: 1.103 cc, 214 pk en een pk/gewichtsverhouding van 1,1. U raadt het al: Ducati heeft nog eens alles uit de kast gehaald, en het resultaat mag er op het eerste zicht wezen.

 

Over het design mag u zelf oordelen, al staat het buiten kijf dat dit een technologisch hoogstandje is. We kunnen hier dus enkele pagina’s volschrijven, maar dit is alvast een lijstje met de voornaamste details. Helemaal onderaan deze pagina, vindt u de technische fiche terug.


 

3 uitvoeringen: Panigale V4, Panigale V4 S, Panigale V4 Speciale

– V4 S krijgt semi-actieve Öhlins vering, smeedalu wielen, li-ion batterij en een gietmagnesium voorste subframe
– V4 Speciale is een in carbon gedoopte gelimiteerde versie van de V4 S. Deze krijgt een speciale kleurstelling, een hoop speciale race onderdelen (o.a. instelbare voetsteunen en remhendelbescherming) en een titanium uitlaat.

Desmosedici Stradale Motorblok

– V4 90° motorblok, ontwikkeld i.s.m. Ducati Corse
– 214pk/ 13.000 o.p.m. , 124 Nm/10.000 o.p.m.
– Akrapoviç uitlaat boost het vermogen naar 226pk
– 12.000km onderhoudsinterval

Chassis

– Nieuw ‚Front Frame’ voor optimale framestijfheid
– 198kg rijklaar, 195kg voor de V4 S en Speciale
– 43mm Showa bpf vork, sachs monoshock
– V4 S en Speciale krijgen Öhlins NIX-30 vork en TTX 36 achterdemper
– Nieuwe Brembo ‚Stylema’ Monobloc remklauwen (lichter, compacter, beter gekoeld dan de M50’s)
– Nieuwe Pirelli Diablo Supercorsa SP banden,  maatje 200/60 achteraan
– 16l alu tank

Elektronica

-Bosch 6-assig IMU
– EVO Bochten-ABS, Tractiecontrole, slidecontrole, wheeliecontrole, Power Launch, Quickshifter up/down, Instelbare motorrem
-3 rijmodi (Race, Sport, Street)
-5” TFT dashboard
-Full LED verlichting met directionele verlichting
– Ducati Data Analyser, met GPS en Ducati Multimedia System

In Detail

Totzover de opsomming van de belangrijkste nieuwigheden, tijd om de motor eens in detail te bekijken. Want de Panigale V4 werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Ducati Corse MotoGP team en de motor barst dus van de coole snufjes. Het Desmosedici Stradale motorblok neemt zelfs letterlijk de 81mm boring -de maximum toegestane grootte volgens de MotoGP regels- over van de Desmosedici GP. Enkel werd de slag langer om de motor een handelbaarder karakter te geven. Het motorblok is standaard goed voor 214 pk bij 13.000 toeren en 124 Nm bij 10.000 toeren, maar behoudt wel zijn onderhoudsinterval van 12.000 km.

De Panigale V4 is de enige motor in het superbike segment die beschikt over een 90° V4 motorconfiguratie, en alsof dat nog niet volstond, kreeg het blok ook een contra-roterende krukas en ’twin pulse’ ontsteking (meer info hierover volgt verder in de tekst). Dit heeft een positief effect op de wendbaarheid van de motor. En voor wie het standaardvermogen nog niet genoeg is, voorziet Akrapoviç in samenwerking met Ducati Corse nog een volledig titanium uitlaat die het vermogen oppept tot 226 pk.

Gewichtstoename?

Omdat de Panigale V4 over 2 extra cilinders beschikt t.o.v. voorganger, moesten de ontwikkelaars meer dan ooit hun best doen om gewicht te besparen. Dit gebeurde hoofdzakelijk door een nieuwe ‘front frame’ constructie die lichter en compacter is dan een perimeter frame. Het motorblok blijft een belast framedeel en de nieuwe frame-architectuur biedt meer controle over de stijfheid van het kader. Het rijklare gewicht van de Panigale V4 bedraagt 198 kg, de V4 S weegt 195 kg. Daarmee zijn ze een tikkeltje zwaarder dan de Panigale 1299, al is de nieuwe Pk/gewichtsverhouding van 1.1 ongezien.

‘Twin Pulse ignition’

De combinatie van een 70° krukassen en een 90° V- motorconfiguratie zorgt voor de (door Ducati benoemde- ‘Twin Pulse ontstekingsvolgorde. In mensentaal betekent dat, dat de motor klinkt en voelt alsof er twee V-twins naast elkaar draaien, net zoals de V4-klank van de MotoGP Desmosedici. In de GP’s is die setup alvast goed voor een onnavolgbare acceleratie en topsnelheid, dus we zijn erg benieuwd wat het zal geven op de Panigale V4.

Totzover de korte, technische uitleg bij Ducati’s nieuwe vlaggenschip. Nog meer technische informatie vind je hieronder, en aarzel niet om vragen te stellen via de MaxxMoto Facebook-pagina.

Technische Fiche

(inzoomen ctrl-+, uitzoomen ctrl–)


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.