Ducati Multistrada 1260: Alle details en techspecs

Ducati vernieuwt de Multistrada lijn. Voortaan zijn er vier verschillende Multistrada 1260’s, naast de 950 en 1200 Enduro. De voornaamste nieuwigheden zijn het Ducati Testastretta DVT 1.262cc motorblok, een nieuw chassis, geavanceerdere elektronica en andere looks. 

Het 1.262 cc Testastrette DVT blok werd geconstrueerd met de focus op koppel in het middengebied. 85% van het koppel is reeds beschikbaar bij 3.500 toeren en bij 5.500 toeren is er bijna 20 procent meer koppel beschikbaar dan op het vorige model. Ducati zegt dat de Multi 1260 de krachtigste motor in zijn klasse is bij 4.000 toeren, oftewel rond het toerengebied waar je meestal in rijdt.

Om die power onder controle te houden, voorzagen de Italianen een nieuwe Ride-by-Wire systeem dat voor meer precisie moet zorgen, naast een up/down quickshifter die de rijervaring nog vlotter moet maken. Hoewel de motor beschikt over een langere wielbasis en achterbrug, zou hij volgens de Italianen toch kwieker sturen en tegelijkertijd stabieler aanvoelen. (…al willen we daar eerst zelf over oordelen.)

Rijdende computer

Eén ding is zeker: op vlak van elektronica moet de Multi 1260 voor niemand onderdoen. Deze toerbak beschikt over een Bosch IMU dat tot voor 2 jaar voorbehouden was voor de beste superbikes. Je krijgt dus bochten-ABS, wheelie-controle, tractiecontrole, rijmodi en Ducati Cornering Lights. Verder is er nog Vehicle Hold Control (automatische bediening van de achterrem op hellingen). Bosch’s IMU werkt ook samen met Ducati’s semi-actieve Skyhook vering op de Multi 1260 S.

Alle modellen kregen cruise controle en op de S-versie zien we ook een standaard Bluetooth module die samenwerkt met het Ducati Multimedia Systeem. Op die manier kan je je smartphone perfect tijdens het rijden bedienen, of gewoon naar een muziekje luisteren. Alle informatie wordt weergegeven op een nieuw TFT dashboard – al moet de gewone 1260 het wel stellen met een LCD-schermpje. Het onderhoudsinterval bedraagt 15.000km voor de oliewissels, 30.000km voor de ‘Desmo Service’.

Pikes Peak

Net zoals bij de voorbije modellen is er ook een Pikes Peak uitvoering die beladen werd met carbon en het beste Zweedse goud van bij Öhlins. Alu smeedwielen en een Termignoni-uitlaatlijn maken het plaatje af.

 

Technische Fiche

(Klikken, of Ctrl-+ om te zoomen, Ctrl– uitzoomen)


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.