Waarschuwingssystemen en dynamische cruise control op basis van radar zijn al behoorlijk goed ingeburgerd in de auto-industrie. En zoals zo vaak sijpelt die technologie nu ook langzaam door naar de motoren. Ducati maakte nu bekend dat ze tegen 2020 gelijkaardige radarsystemen vooraan en achteraan in hun motoren willen integreren om zo motorrijders op mogelijke gevaren te wijzen, zelfs als ze die niet kunnen zien.

Ducati werkt al sinds 2016 aan de ontwikkeling van het radarsysteem en dit in nauwe samenwerking met het Departement Electronics, Information en Bioengineering van de Politechnico di Milano Universiteit. De radar zal niet enkel de voertuigen en obstakels in de blinde hoek van de motorrijder spotten, maar hij zal ook de verkeersstroom voor de motor monitoren en die informatie gebruiken om het dynamisch cruise control-systeem aan te sturen. Daarnaast komen er nog waarschuwingssystemen voor snel naderende voertuigen achteraan, wanneer er kans bestaan op een frontale aanrijding en zo meer.

De radarsystemen maken deel uit van het ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) onderdeel van de ‘2025 Safety Road Map’ bij Ducati. Deze roadmap bestaat uit een hele rits aan nieuwe technologieën die doorheen het hele Ducati-gamma geïntegreerd zullen worden in de komende jaren. Ook de Bosch hellingshoek-ABS en de Dainese D-Air airbagtechnologie op de Multistrada 1200 maken onderdeel uit van de ‘2025 Safety Road Map’. Ducati maakte bekend dat ze de hellingshoek-ABS op korte termijn op al hun motoren willen integreren. De Italianen trekken daarbij duidelijk de kaart van de veiligheid en Ducati wil met deze nieuwe technologieën een aantal van de gevaren van het motorrijden – en dus ook argumenten om niet met een motor te gaan rijden – de wereld uit helpen door een ‘veiliger’ alternatief aan te bieden.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts