De link tussen Ducati en de tabaksindustrie

Afgelopen weekend werd Ducati’s nieuwe MotoGP-team voorgesteld. Daarbij ging een hoop aandacht naar de nieuwe kleurstelling en de piloten, maar minstens even veel naar de nieuwe sponsor ‘Winnow’ (spreek uit Winno) en de link met Philip Morris.

Het is geen groot geheim dat tabaksreus Philip Morris nog zeer goede contacten heeft in de racerij ondanks het verbod op tabaksreclame. Zowel Ferrari als Ducati ontvangen jaarlijks stevige sponsorbedragen, zelfs al mag Philip Morris niet meer expliciet in beeld komen sinds 2005.

Omzeiling van het verbod op tabaksreclame?

Tijdens de voorstelling van Ducati’s nieuwe team, ging een deel van de subtiliteit rond tabak nochtans even overboord. Om te beginnen was er de locatie: De Philip Morris ‘Cube’, oftewel sinds 1964 het onderzoekscentrum van de tabaksreus. Het werd allemaal nog een stuk straffer toen Ducati’s nieuwe hoofdsponsor van onder het doek kwam.

‘Mission Winnow’ is tenslotte niets meer of minder dan reclame voor Philip Morris. Toegegeven, hun zelfbeschreven doel is dan wel om ‘een betere toekomst te voorzien voor de 1,1 miljard rokers en de mensen rondom hen’, al ligt de realiteit iets gevoeliger.

De elektrische toekomst. Ook voor tabak.

Wie afgelopen seizoenen al in de GP-paddock rondliep, kon moeilijk naast de promotie van de iQOS elektrische sigaretten kijken. Hierbij worden klassieke sigaretten verhit zonder dat er verbranding plaatsvindt. Het is maar één van de manieren waarop Philip Morris zich anders – vooral gezonder – wil profileren. En hoewel Mission Winnow zich niet wil linken aan een specifiek submerk of een product, is de link rap gelegd.

In een officieel persbericht verklaart Philip Morris dat het bedrijf beseft dat deze sponsoring gevoelig ligt met betrekking rond het verbod op tabaksreclame, al zegt het daarnaast ook dat de naam ‘Winnow’ op zich al voldoende zegt over hun houding naar klassieke sigaretten toe. ‘To Winnow’ mag je letterlijk vertalen als ‘scheiden’, ‘selecteren’ of ‘filteren’ (no pun intended).

Mission Winnow wil zoals ze het zelf zeggen vooral “informatie bieden over het visionaire denken achter Philip Morris en onze partners Scuderia Ferrari Winnow en Mission Winnow Ducati Corse”.

…of hoe de elektrische toekomst van de MotoGP toch een klein tabaksbruin kantje krijgt.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.