De 5 belangrijkste nieuwigheden van de Tokyo Motor Show (filmgalerij)

De Tokyo Motor Show is in volle gang, en zoals gebruikelijk hebben de Japanse motormerken er redelijk wat nieuws gebracht. We lijsten de belangrijkste nieuwigheden even voor u op.

1) Yamaha ‘Niken’

Qua innovatie steelt Yamaha de show met hun ‘Niken’. Het merk omschrijft het als een ‘Leaning Multi-Wheeler’ en gaf reeds beperkte technische gegevens vrij. Zo wordt deze driewieler aangedreven door de vloeistofgekoelde driecilinder in lijn die we kennen van de MT-09 en meet hij (L x B x H)  2.150 mm x 885 mm x 1.250 mm. Het lijkt er dus op dat hij tussen de file kan filteren, al spreekt Yamaha ook van ‘uitstekende prestaties bij levendige en sportieve ritten op diverse wegoppervlakken’. Hiervoor beschikt de motor vooraan over de opvallende dubbele 15″-voorwielen die gekoppeld zijn aan dual-tube USD vorken. Voor meer info is het vooralsnog wachten op de perspresentatie op de EICMA op 6 november.

2) Kawasaki Z900RS

Eerder kregen we al een teaserfilmpje en spypics te zien, maar nu is het echt: Kawasaki komt met een neo-retro Z900RS. Dit is een premium uitvoering van de Z900 die knipoogt naar de originele Z900 uit de jaren 70. Betere remmen, afwerking, en wat extra snufjes t.o.v. de 2017 Z900 maken van de nieuwe RS een echte RnineT-concurrent, dus ik ben heel benieuwd naar het prijskaartje.

3) Honda Goldwing en F6B

Honda’s dikste toerbak werd volledig vernieuwd  en is klaar voor de volgende tien jaar. Niet enkel kreeg de motor nieuwe looks en een nieuw frame, ook het motorblok werd grondig vernieuwd en is voortaan beschikbaar met een 7-traps automatische DCT-versnellinsbak, met achteruitversnelling en ‘walking speed’-versnelling. Dat de optielijst eindeloos is, kon je zelf al raden, al onthouden wij vooral dat dit ding voortaan rijmodi heeft – waaronder ook een sportmodus. Intrigerend.

4) Yamaha MotoBot

Yamaha’s MotoBot ging de strijd aan met niemand minder dan Valentino Rossi. Spoiler alert: The Doctor is nog steeds sneller dan een robot. Maar het verschil is kleiner dan we eerlijk gezegd dachten en de beelden in bovenstaand filmpje zijn misschien wel het indrukwekkendste wat we gezien hebben sinds Robot Wars. Bereid je maar voor: binnen dit en tien jaar zijn de robots sneller dan ons.

5) Kawasaki Ninja 400

Kawasaki’s Ninja 300 wordt een 400. Hiermee benadert de kleine gifkikker de beperkingen van de A2-rijbewijsregeling en dat opent ook meer perspectieven in de supersport 300 raceklasse. Over de volledige specificaties volgt meer nieuws na de EICMA.

Meer foto’s volgen spoedig