Chaos op ’s werelds grootste motormarkt

Er werden afgelopen jaar in India reeds 1,5 miljoen minder motorfietsen verkocht dan in 2018. Ter vergelijking: dat is ongeveer hetzelfde aantal motorfietsen als er jaarlijks in heel Europa verkocht worden, hetzij uiteraard met andere marges. Toch is het niet onbelangrijk om ’s werelds grootste motormarkt in de gaten te houden.

Het is geen nieuws dat de Indische markt globaal van groot belang is. Na verschillende jaren van meer dan 20% groei, staken de Indiërs China voorbij als grootste motormarkt. Daarnaast hebben bijna alle bekende globale spelers productiefaciliteiten in het land of een samenwerking met een van de grote Indische namen zoals Bajaj, Mahindra, Hero of TVS.

Hoewel het verlies in 2019 voldoende was om verschillende duizenden arbeiders te ontslaan en fabrieken te sluiten, trekken de experts niet aan de alarmbel. Het is gewoon een ‘speed bump’ met twee duidelijke oorzaken.

Demonetisatie en uitstootnormen

De eerste is al bezig sinds 2016, maar kwam in het Westen amper in het nieuws ondanks grootschalige protesten en zelf vele doden: demonetisatie. De Indische economie draaide tot 2016 voor 85% op cash geld, wat veel corruptie met zich meebracht. De Indische regering wilde dit oplossen door bepaalde grote coupures uit roulatie te nemen. Niet eenvoudig in een land waar slechts een kleine minderheid over een bankrekening beschikt. De economie lijdt sindsdien onder een cashtekort, al zit er meer achter de instorting van de motormarkt.

De uitstootnormen voor motorfietsen zijn in Indië strikter dan in Europa of in de V.S..

Delhi is volgens de WHO (World Health Organisation) de stad met de meeste luchtpollutie ter wereld en ook elders in het land is luchtvervuiling een serieus gezondheidsprobleem. Indië voerde daarom de BS6-norm in die nog strenger is dan onze huidige Euro5-norm. Vele Indische kopers vreesden dat BS4 en BS5 voertuigen binnen de kortste keren niet meer toegelaten zouden worden en stelden daarom nieuwe aankopen uit. Intussen staan er dus honderdduizenden voertuigen – vaak met kortingen tot -50% – te wachten op een nieuwe eigenaar bij de dealers.

Toekomst

Hoewel de demonetisatie en strengere emissienormen een redelijk directe impact op de markt hebben, vrezen experts niet voor de Indische markt. Volgens verschillende bronnen is er nog een gigantisch onbenut potentieel en zou de markt zich op minder dan drie jaar tijd kunnen herpakken. Dat is wel buiten verdere regeringsingrepen gerekend, want binnen de autosector zijn er bijvoorbeeld al voorstellen om 30% van de markt om te vormen naar elektrische voertuigen tegen 2022. Een weinig realistisch doel als je weet dat de meerderheid van het land geen toegang heeft tot betrouwbare elektriciteitsbronnen (die vaak gevoed worden door steenkoolcentrales). En dan is er nog de vrees voor een ‘schrapwet’ die voertuigen ouder dan 15 jaar van de openbare weg moet halen.

Eén ding is zeker, we zijn niet enkel in Europa onzeker over de toekomst van onze mobiliteit…

via Revzilla