Je kan je afvragen wat het nut er van is: een Flat Tracker met 150 pk en slicks om de velgen. Teveel vermogen om op de sintelbaan te krijgen, zeker met banden zonder enig profiel. Wat het doel is van dit ding? Naast er uitzien als seks op wielen bedoelt u? Meedoen aan de Pikes Peak heuvelklimrace in 2017…

Bottpower-XR1R-Buell-XB12s-1

De basis van deze creatie was een Buell XB12, in originele trim goed voor 100 pk uit een luchtgekoelde 1.203cc Harley V2 in combinatie met een drooggewicht van 179 kg. Dat was bij de introductie in 2003 al een aardig pretpakketje, maar de Spanjaarden van Bottpower vonden dat er meer in zat. Het resultaat is de XR1R, bekijk het videootje hieronder voor enkele fraaie details.

Ok, hij ziet er mooi uit, maar hoe zijn ze aan die spectaculaire 1 op 1 cijfers gekomen? Allereerst is de tank en al het koetswerk vervaardigd uit vederlicht carbon en werd het frame vervaardigd uit titanium. Motorisch werd het blok flink opgekieteld tot 150 pk, maar het kreeg meteen ook een heel elektronicapakket aangemeten. Dankzij het ride by wire systeem zou hij zelfs Euro4-conform moeten zijn, maar interessanter vinden we de verschillende mappings, tractiecontrole, ‘launch control’ en de pitlane limiter.

Bottpower-XR1R-2

Op de foto zien we ook nog een Brembo radiale rempomp met opklapbaar hendel en het enigszins verrassend behoud van de riemaandrijving achteraan evenals de gigantische op de velgrand gemonteerde remschijf. Vroeger al niet de meest efficiënte oplossing qua remkracht, maar ook nog eens gevoelig aan kromtrekken bij intensief circuitgebruik. Dat gezegd, mogen ze er altijd eentje komen afzetten hier op kantoor…

bottpower-bott-xr1r-_04

Bottpower-XR1R-3

Bottpower-XR1R-1-of-29

Bottpower-BOTT-XR1R-22Bottpower-XR1R-7

KTM Print style 11 tot 17 juli

About The Author

Redacteur

Related Posts