De ‘Battle of The Twins’ was ooit een manier om de Britse, Amerikaanse en Europese tweecilinders in de spotlight te zetten, nadat het racen voornamelijk gedomineerd werd door Japanse multicilinders. Deze raceklasse bracht het genie van John Britten naar boven en die inspireerde op zijn beurt honderden motorbouwers. Waaronder ook David Sanchez die in samenwerking met Nederlands industrieel ingenieur Hugo van Waaijen BOTTPower oprichtte.

bott-xc1-carbon-05s

Eerder brachten we al een bericht over de BOTT XR1 Flat Tracker, maar nu gaan de jongens nog een stapje verder met hun carbon cafe racer. De basis voor deze motorfiets is Buell’s XB-range, meerbepaald een 2010 Buell XB12SS. BOTTPower nam het frame en motorblok van deze motor en dan begon ontwerper van Waaijen met het ontwikkelen van de prachtige carbon tank en dito zadel. Maar er zit meer vernuft in deze motor dan je denkt, want het frame werd grondig aangepast en het motorblok is voortaan ook een dragend framedeel. Waar bij de Buell de benzine in het frame zit, beschikt de BOTT Cafe Racer over twee kleine benzinetanks die vermomd zijn als zijdeksels. De benzinetank is dus slechts een cover, want je wilt het zwaartepunt van de motor natuurlijk zo laag mogelijk houden.

bott-xc1-carbon-01s

De aandrijfbron is nog steeds de 1.203cc 45° V-twin, al werd ze voorzien van een hoop pretspullen. Het inlaattraject werd grondig aangepast en aan de rechterkant zien we een grote K&N luchtfilter. De cilinderkoppen werden voorzien van een hoop titanium onderdelen en de standaard uitlaat werd ingeruild voor een onderliggende Torque Hammer. Om een idee te krijgen van de bijhorende donderroffel, verwijzen we graag door naar onderstaand filmpje van de eerder gebouwde Flat Tracker hieronder.

Volgens de bouwers komt de standaard Buell vering volledig tot haar recht dankzij de aanzienlijke gewichtsbesparing door alle carbon onderdelen. Vooraan zien we dus een Showa 43mm USD-vork die instelbaar is qua veervoorspanning, compressie en demping. Achteraan is er een volledig instelbare monoshock en ook de achterbrug van de XB12SS bleef behouden. Verder zien we op de BOTT ook de standaard Buell rem-setup, bestaande uit de gigantische 375mm schijf met zeszuigerremklauw.

bott-xc1-carbon-10s

Het enige deel van deze motor waar we niet helemaal tuk op zijn is het CNC gefreesde alu koplamphuis. Toegegeven, net zoals de rest van de motor ziet alles er enorm clean uit, al kan de vorm ons niet echt bekoren. Maar hey, wie zijn wij om commentaar te geven op één van de coolste futuristische cafe racers op de markt.

Meer info: http://bottpower.com

bott-xc1-carbon-01s

bott-xc1-carbon-02s

bott-xc1-carbon-03s

bott-xc1-carbon-04s

bott-xc1-carbon-05s

bott-xc1-carbon-06s

bott-xc1-carbon-07s

bott-xc1-carbon-09s

bott-xc1-carbon-10s
bott-xc1-carbon-12s

bott-xc1-carbon-14s

bott-xc1-carbon-17s

bott-xc1-carbon-22s

bott-xc1-carbon-23s

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts