Iedereen wil meewerken aan een beter leefmilieu en het is duidelijk dat we daarvoor onze manier van vervoer zullen moeten aanpassen. Tot nog toe leken elektrische voertuigen de toekomst, maar een nieuwe uitvinding van Bosch kan wel eens voor een revolutie zorgen.

Want wat als we onze verbrandingsmotoren en tankstations kunnen behouden, zonder dat ze het milieu op een negatieve manier beïnvloeden?

“Dit kan de toekomst zijn dankzij onze nieuwe CO2-neutrale synthetische brandstof,” zegt Dr. Volkmar Denner, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. Dankzij deze brandstof  kan de bestaande infrastructuur blijven en worden vervuilende motoren CO2-neutraal. De experts van Bosch hebben het over een besparing van 2,8 gigaton CO2 tegen 2050, oftewel drie keer de uitstoot van Duitslands totale koolstofdioxide-uitstoot van vorig jaar.

De echte uitdaging zit echter niet in de productie van zo’n synthetische brandstof, maar wel in het CO2-neutraal maken van de elektriciteit die nodig is om ze te produceren – diezelfde elektriciteit die ook nodig is om elektrische voertuigen aan te drijven. Eerste testprojecten zijn momenteel reeds bezig in Noorwegen en Duitsland. Het mooie aan de synthetische brandstof is dat het veel minder lang duurt om zich in de markt te verspreiden dan nieuwe (dure) technologie zoals elektrische voertuigen. Zelfs oldtimers kunnen CO2-neutraal gemaakt worden dankzij deze  synthetische brandstof, want het blijft qua fundamentele eigenschappen en chemische structuur een brandstof.

Wat moet er gebeuren om deze synthetische brandstof wijdverspreid op de markt te krijgen?

Voorlopig is het opzetten van productieafdelingen een dure stap. Het Duits ministerie voor economie en energie steunt Bosch, al is het nog even wachten tot de distributie echt op gang komt.

Hoe wordt deze brandstof gemaakt?

Enkel en alleen met behulp van groene energie. In een eerste stage wordt er waterstof gemaakt uit water, waaraan koolstof wordt toegevoegd. Dat laatste kan gerecycleerd worden uit industriële processen of uit de lucht gehaald worden met filters. De combinatie van CO2 en H2 zorgt voor de synthetische brandstof, en dat kan benzine, diesel, LPG of zelfs kerosine zijn.

Hoe duur zal dit zijn?

Voorlopig is de productie complex en duur, maar een stijging in de productie en gunstige elektriciteitsprijzen kunnen ervoor zorgen dat de prijs tussen de 1 euro en 1,40 euro komt te liggen.

Wat is het verschil tussen synthetische brandstof en biobrandstof?

Synthetische brandstof komt niet uit plantaardige producten en heeft geen beperking qua volume zoals biobrandstof. Je hebt met andere woorden geen extra land nodig om biologische producten op te telen, wat wel nodig is voor biobrandstof.

Bron: Bosch

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts