Aan de vooravond van de Consumer Electronics Show in Las Vegas komt BMW op de proppen met een Head-up Display helm en een K1600GTL met Laserlichten.

BMW heeft de HUD technologie die we eerder al zagen in verschillende Beierse vierwielers geïntegreerd in een nieuwe concept helm. In de auto worden verschillende gegevens zoals je snelheid en de snelheidslimiet op je voorruit gepresenteerd, bij de HUD-helm krijg je die data op een apart binnenviziertje te zien.

De

Noem het gerust een kruising tussen een helm en Google Glass.

Minder afleiding?
Daar houdt het echter niet bij op, want de helm moet volgens BMW de veiligheid verhogen. De helm kan in realtime waarschuwingen doorgeven aan de rijder, bijvoorbeeld over wegenwerken of files. Verder beschikt de helm over een camera aan de voor- en achterzijde. De voorste zou volgens BMW kunnen helpen om gevaren te herkennen, terwijl de camera achteraan dienst kan doen als digitale achteruitkijkspiegel.

Realtime waarschuwingen moeten de veiligheid verhogen.

Realtime waarschuwingen moeten de veiligheid verhogen.

Volgens BMW kan de technologie uit deze helm ook ingebouwd worden in een andere helm, zonder compromissen te sluiten over comfort of veiligheid. Terwijl de Duitsers prat gaan op het feit dat een rijder met HUD-helm zijn ogen niet meer van de weg moet halen, stellen wij ons bovenal toch vragen bij de afleiding die zo’n helm kan betekenen. Volgens BMW zouden de eerste Beierse HUD-helmen binnen een paar jaar op de markt komen.

Laserlight
De HUD-helm is niet het enige gadget waar de Duitsers mee uitpakken, ze brachten ook een K1600GTL met Laserlight-technologie naar Las Vegas. Laserlights kunnen tot 600m ver schijnen, ofwel dubbel zo ver als conventionele motorverlichting. BMW past deze technologie al toe op de top van het autogamma, meerbepaald in de i8 en 7-reeks.

bmw-connectedride-ces-005-1

De laserlights zijn te herkennen aan een lichtblauwe gloed.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts