We blijven graag nog even in de Dakar spirit en hoe kan dat beter met dit pareltje van een BMW rebuild door Mark Johnston uit Kaapstad. De moderne machines die de afgelopen weken in beeld kwamen zitten stuk voor stuk vol electronica en gesofitikeerde snufjes, en wegen (in vergelijking) twee keer niks. Dat was 40 jaar geleden in de eerste Dakar edities wel anders toen BMW 4 overwinningen behaalde. Mark wilde met deze restomod dan ook hulde brengen aan de hoogdagen van BMW in de Dakar Rally.

Hij startte van een 1982 model waarbij de motor al meteen een upgrade naar 1000cc kreeg met een big bore kit van Siebenrock. De grote HPN rally tank komt uit Duitsland met een kleurstelling die doet terugdenken aan de originele Paris Dakar race kleuren.

Vooraan kreeg de R80G/S een 48mm upside-down WP voorvork, overgebouwd van een KTM 525 EXC en voorzien van stuggere veren. Voor de bevestiging zorgen een op maat gemaakte t-stuk en kroonplaat. De koplampunit is een standaard OEM BMW onderdeel (van de originele ‘Paris Dakar’ editie van de R80G/S) maar kreeg een upgrade naar LED lampen.

De achterbrug werd met zo’n 5cm verlengd en wat breder gemaakt zodat een 140 achterband past. Ook de shock is een op maat gemaakt exemplaar.

Het subframe is klaar om zo bagage over te gooien, met als mooi detail de haakjes om de boel vast te sjorren. Het originele 2-persoonszadel werd ingekort en de achterkant werd omgevormd zodat het achterspatbord zou passen. Met een gel pad en nieuwe cover erover ben je zo klaar om comfortabel grote afstanden af te leggen.

De akrapovic uitlaat tenslotte levert naast de gewichtsbesparing ook een mooi geluid op.

Naast deze duidelijk zichtbare aanpassingen, kreeg deze R80G/S ook nog een hele rits kleinere mods mee: een nieuwe en meer naar achter geplaatste zijstandaard, bredere en lagere geplaatste voetsteunen voor meer offroad comfort, aangepaste achterrempedaal, handkappen, spiegels, extra spots.

Voor Mark Johnston was het nog maar de 2e rebuild maar hij heeft duidelijk de smaak te pakken. Voor deze R80G/S kom je helaas te laat want ondertussen al verkocht, maar er staan al een paar volgende projecten op de planning.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.