BMW pakt uit met de dikste boxer aller tijden. De R 18 is een ode aan de eerste motoren van het Duitse merk, maar dan wel eentje die bulkt van de ‘good vibrations’ en elektronische snufjes.

Na een teasercampagne van bijna een jaar, presenteren de Duitsers nu eindelijk een productieversie van de langverwachte R 18. Het pronkstuk is zonder twijfel de 1.802cc ‘Big Boxer’ die goed is voor maximaal 91pk en 158Nm koppel.

Retro

Maar er is meer dan alleen maar dat dikke blok, want ook de retro-stijl van het rijwielgedeelte is erg geslaagd. Het stalen buizenframe wordt achteraan gesierd met een achterbrug en veersysteem dat doet terugdenken aan BMW’s oude R 5, terwijl we vooraan een dikke tele-vork met ‘sleeves’ zien. Een leuk extraatje is de oldschool open cardanas, al mogen we de moderne snufjes niet over het hoofd zien.

Modern

‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’ zijn de drie rijmodi (Duitse humor, ongetwijfeld), waarnaast we ook een slipperkoppeling en tractiecontrole zien. Verder is er nog een optionele hillstart control, Reverse Assisten we zien ook LED-verlichting, zonder te vergeten dat deze retro-bike uiteraard is uitgerust met dikke schijfremmen, moderne gespaakte wielen, optionele bochtenverlichting, en keyless ride. Het dashboard is een klassieke ronde tellerpartij waarin we een klein geïntegreerd LCD-schermpje terugvinden.

We hoeven er niet bij te vertellen dat de R 18 in de markt gezet wordt als een premium cruiser en daarbij hoort uiteraard een stevig prijskaartje van 22.850 euro. Dat is een smak geld, maar op het eerste zicht lijkt dit ons een correcte prijs in vergelijking met de andere opties op de cruisermarkt. We spreken hierbij uiteraard over de vanafprijs, zonder toeters, bellen of andere opties.

Amerika

Het is geen nieuws dat BMW met deze R 18 Amerika wil veroveren en daarom is er meteen een samenwerking met Vance & Hines, Roland Sands en Mustang Seats. Deze drie accessoiristen hebben van bij de start talloze opties die je plug&play op je R 18 kan installeren. Oordeel zelf gerust over bovenstaand paradepaardje… Het spreekt voor zich dat BMW zelf ook over een uitgebreide optiecataloog beschikt om je R 18 naar wens af te werken.

First Edition

Omdat de R 18 toch wel een exclusief product is, gaat BMW nog een stapje verder met een ‘First Edition’ die aangeboden wordt naast het standaardmodel. Deze FE-uitvoering krijgt pinstriping op de tank, extra chroom en verschillende ‘First Edition’ logo’s. Daarnaast is er ook een First Edition doosje waarbij een stel BMW handschoenen hoort, een schroevendraaier, een pet, een lederen riem en een boek over de geschiedenis van het merk.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts