Gisteren werd dan eindelijk de nieuwe BMW R 1250 GS en de nieuwe R 1250 RT voorgesteld in Portugal. De nieuwe boxermotor met ShiftCam technologie was al bekend, maar we zetten ook even de andere highlights op een rijtje.

Na 25 jaar 4-valve technologie, met electronische injectie en katalysatortechnologie, komt er nu dus een nieuwe boxermotor met ShiftCam technologie. Volgens het verkoopsspraatje van BMW Motorrad zorgt dit voor meer power over het hele bereik, minder uitstoot en een lager benzineverbruik, en een soepeler motorkarakter vooral bij lagere snelheden. In rauwe cijfers geeft dat de volgende specs: 100 kW (136 pk) bij 7 750 tpm en 143 Nm bij 6 250 tpm (dit was voordien 92 kW (125 pk) bij 7 750 tpm en 125 Nm bij 6 500 tpm)).

Hoe die ShiftCam precies in mekaar zit, kon je al in het eerder gelekte filmpje bekijken. De technische uitleg: Shiftcam maakt variatie mogelijk in de kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde. Bovendien zijn de inlaatnokkenassen ontworpen voor asynchrone opening van de twee inlaatkleppen, wat resulteert in een verbeterde werveling van het verse binnenkomende mengsel en dus een effectievere verbranding. Andere technische wijzigingen aan de motor hebben betrekking op de nokkenasaandrijving – nu door een getande ketting – een geoptimaliseerde olietoevoer, injectiekleppen met dubbele straal en een nieuw uitlaatsysteem.

Zowel de R 1250 GS als de R 1250 RT komen standaard met 2 rijmodi om het motorkarakter aan je eigen rijstijl aan te passen. Verder krijg je standaard ACS (Automatic Stability Control) oftwel tractiecontrole en Hill Start Control om makkelijker te vertrekken op hellingen. Bij de R 1250 RT krijg je ook nog ABS Pro standaard, bij de GS is dat een optie.

Daarnaast is er dus nog een hele rits aan bijkomende opties beschikbaar uiteraard, in de vorm van de Riding Modes Pro. In dit pakket zit de bijkomende Dynamic rijmodus bij beide modellen. Op de R 1250 GS heb je daarnaast ook nog de keuze tussen Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro rijmodi. Verder vind je in dit pakket nog Dynamic Traction Control DTC en bij de R 1250 GS dus ook ABS Pro voor extra veiligheid bij remmanoeuvres op hellingshoek, Hill Start Control Pro en Dynamic Brake Assistant DBC. Bij die laatste wordt ook de aandrijving electronisch bijgestuurd bij het remmen om ten volle gebruik te kunnen maken van de remkracht aan het achterwiel. Dit houdt de motor stabiel en verkort de remafstand.

Verder in het grote aanbod bijkomende opties vinden we de electronisch instelbare vering ESA ‘Next Generation’ voor de R 1250 RT, waarbij de demping zich automatisch aanpast aan de situatie afhankelijk van de rijstijl en manoeuvres, en is er ook automatische compensatie in functie van de belasting. Dit maakt een nauwkeurig afgestelde aanpassing van de motorfiets in alle rijomstandigheden mogelijk, wat een optimaal comfort en een zeer stabiel rijgedrag moet garanderen.

De R 1250 GS en R 1250 RT komen standaard met een LED-koplamp. Daarnaast heb je op beide modellen ook een LED-dagrijlicht als optie.

De tellerpartij bij de GS is een multifunctioneel 6,5 inch kleuren-TFT-scherm, dat samen met verschillende andere extra features deel uitmaakt van het standaard Connectivity pakket. De RT kreeg een kleiner 5,7 inch kleuren-TFT-scherm aangemeten, en heeft daarnaast een analoge snelheidsindicator en toerenteller.

In het optiepakket zitten verder nog de Intelligent Emergency Cal en als je je GS of RT helemaal wil personaliseren is er nog het BMW Motorrad Spezial pakket met onder andere de Billets Packs Option 719 Classic en HP, en een HP sport uitlaat voor zowel de GS als de RT. De RT kan daarnaast verder gepersonaliseerd worden met Option 719 Classic of Sport wielen, een ander zadel en een van de twee Spezial kleurenstellingen.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts