Exact 36 jaar geleden, op 11 Augustus 1985, pakte ‘Fast’ Freddie Spencer de winst in de 500cc-klasse in Anderstorp in Zweden. Daarmee kroonde hij zich als enige rijder ooit tot winnaar in de 250cc- én 500cc-klasse in hetzelfde jaar.

Frederick Burdette Spencer (1961) werd al op jonge leeftijd ontdekt. Op zijn vier jaar maakte hij de lokale dirt tracks in de buurt van Shreveport, Louisiana al onveilig en het zou niet lang duren eer hij zijn weg naar de andere racecircuits vond. Al op 17-jarige leeftijd wint hij de 250cc-klasse van het U.S. National Road Racing Championship en amper twee jaar later zou hij tijdens een internationale wedstrijd op Brands Hatch de wereldkampioenen Kenny Roberts en Barry Sheene achter zich laten.

'Fast' Freddie tussen zijn 250cc en 500cc GP-machines.

‘Fast’ Freddie tussen zijn 250cc en 500cc GP-machines.

Het was het begin van zijn GP-carrière, al verdeelt hij in 1981 zijn tijd nog tussen het Amerikaanse Superbike kampioenschap (AMA) en de Europese GP’s waar hij helpt bij de ontwikkeling van Honda’s exotische NR500. Nog eens twee jaar later heeft hij een Honda fabriekszitje op de NS500 driecilinder tweetakt en wordt Fast Freddie de jongste wereldkampioen ooit op 21 jaar, een record dat pas in 2013 door Marc Marquez gebroken werd.

Stilte voor de storm

Na een schitterend 1983 waarin Spencer de titel maar nipt kon winnen van Kenny Roberts, draaide ’84 uit op een jaar vol mechanische problemen, crashes en blessures. Spencer kon zijn titel niet verdedigen en moest zich tevreden stellen met een vierde plaats overall. Het zou een voorbereiding zijn voor het historische jaar 1985.

Freddie, aan boord van zijn 500cc NSR.

Freddie, aan boord van zijn 500cc NSR.

Dat jaar begon begon met winst in de Daytona 200 en zou eindigen met een dubbele wereldtitel in de 250cc- en 500cc-klasse. Spencer was de vijfde en laatste rijder die de 500cc-klasse en de klasse eronder zou winnen, en dankzij wijzingen in de klasses, zou hij ook de enige rijder blijven die beide titels in één jaar won. Ironisch genoeg zou die heroïsche inspanning volgens sommigen ook zijn ondergang betekenen. Na 1985 ging de carrière van Spencer steil bergaf, wat deels te maken had met polsblessures. Die zouden dan weer het gevolg zijn van de fysieke inspanning om twee kampioenschappen op één seizoen af te werken…

Fin de carrière

Na ’85 won Spencer geen enkele GP meer en hij stopte met de Grand Prix in 1988. In 1989 en 1993 zouden nog twee comebacks volgen, zonder succes. In 2001 verdiende Freddie Spencer de titel van FIM ‘legend’. Tot op de dag van vandaag rijdt hij met de motor en hij verricht nog steeds PR- en testwerk voor bandenmerk Bridgestone.

Een filmpje van Freddie Spencers dubbeloverwinning.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts