Het aantal verkeersdoden in Europa is voor het eerst sinds 2001 gestegen. Dat leren we uit een verslag van de EU-commissie voor verkeersveiligheid voor 2015. België is bij de slechtste leerlingen uit de klas.

Onlangs schreven we nog dat het aantal motorongevallen in België de afgelopen tien jaar met een kwart gedaald is. Goed nieuws, al kregen we gisteren van de EU-commissie voor verkeersveiligheid een minder optimistische statistiek door. In totaal stierven er afgelopen jaar in de 28-EU lidstaten 26.000 mensen omwille van een verkeersongeval.

Gemiddeld 51,5 doden per miljoen inwoners

Het is de eerste stijging in tien jaar, vorig jaar waren er 300 minder dodelijke slachtoffers. In 2015 werden er ook 135.000 mensen zwaargewond door een verkeersongeval, de grote meerderheid daarvan waren voetgangers, fietsers en het gaat vooral om oudere mensen. Volgens het bericht van de commissie waren er in 2015 over de 28 Europese lidstaten gemiddeld 51,5 verkeersdoden per miljoen inwoners. Het merendeel van de dodelijke ongevallen (55%) gebeurde in een landelijke omgeving, 38 procent in stedelijk gebied en slechts 7 procent op snelwegen. Opvallend genoeg zijn 76 procent van de slachtoffers mannen.

Een grafiek van het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners per land. (Bron: Die Welt)

Een grafiek van het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners per land. (Bron: Die Welt)

Arm België

Opvallend is dat België met 67 verkeersdoden per miljoen inwoners erg slecht scoort in vergelijking met de ons omringende landen. Nederland staat met 28 verkeersdoden per miljoen inwoners in de top-3 van de veiligste landen en ook Frankrijk en Duitsland scoren opmerkelijk beter. De meest gevaarlijke landen vinden we in het voormalig Oostblok. In Roemenië en Bulgarije zijn er 95 dodelijke verkeersslachtoffers per miljoen inwoners, de Baltische staten Letland en Litouwen scoren amper beter met 94 en 82 slachtoffers.

(bron: Die Welt)