De Battle of The Twins deden in het verleden menig hart sneller slaan, en dienen nog steeds als inspiratiebron voor hedendaagse custom builds. Zoals voor deze Battle of the Twins Redux van Scott Kolb: een custom op basis van een BMW R90/6 uit 1976.

De Battle of The Twins werden voor het eerst gereden in 1981 in Daytona in de VS. Door de jaren heen werden er meerdere epische duels gereden en ze waren de aanzet voor de ontwikkeling van de legendarische Britten V1000. Reden genoeg dus om een eindeloze inspiratiebron te vormen voor ander custom builds.

Ook Scott Kolb haalde inspiratie uit de Battle of The Twins. Zijn idee: “een luchtgekoeld BMW-motorblok in een lichtgewicht frame, met de juiste piloot zou hedendaagse sportmotoren wel eens het nakijken kunnen geven”. En dus trok hij zijn garage ten noorden van New York in en bouwde een 140kg lichte, 82pk sterke circuitfiets. Het resultaat is een hommage aan de hoogdagen van de Battle of The Twins, beïnvloed door het werk van Tony Foale en de racemotoren van Chris Hodgson.

Hij haalde zijn oude R90/6 uit 1976 van onder het stof en lepelde er het motorblok uit, dat de basis vormt voor deze custom. Het is ook meteen het enige onderdeel dat hij behouden heeft van de originele R90/6. Voor de rest bestaat deze BMW-custom vooral uit high-end materiaal en prachtig afgewerkte zelfbouwonderdelen.

Scott is geen onbekende als het gaat om frames bouwen. De afgelopen 20 jaar bouwde hij menig chassis waarbij de focus vooral lag op het functionele, hoewel hij wel telkens ook het visuele aspect in het achterhoofd hield. Voor deze motor bouwde hij dan ook het frame volledig zelf, én op maat van de nieuwe eigenaar. Die is niet van de kleine soort met zijn 193cm en 109kg. Daarom werd de wielbasis en de ergonomische driehoek tussen zadel, stuur en voetsteunen 5% groter gemaakt dan bij de gemiddelde productiemotor. Het 4130 chromoly stalen frame met blauwe poedercoating is een kunstwerk op zich. Scott haalde de mosterd voor het ontwerp bij de ‘Team Incomplete Boxer‘ die eigendom is van fotograaf Gregor Halenda, en gaf er zijn eigen minimalistische twist aan.

Het motorblok uit de R90/6 kreeg uiteraard ook wat upgrades. Om van de standaard 62pk naar 82pk te gaan, ging Scott te rade bij Chris Hodgson van San Jose BMW. De 898cc boxer werd omgebouwd naar neen 1000cc dankzij een Siebenrock big bore kit. Andere aanpassingen omvatten grotere kleppen en een lichter en anders uitgebalanceerd vliegwiel. De krukas werd uitgebalanceerd door Falicon en tenslotte plaatste Scott een performance koppeling om de extra kracht op te vangen.

Verder zit deze custom BMW zoals gezegd tjokvol top-of-the-line onderdelen. Om het beoogde gewicht van 140kg te behalen, waren carbonwielen van Rotobox een must.

Die carbonwielen zijn enkel beschikbaar voor de BMW R nineT, wat Scott ertoe aanzette om ook andere onderdelen van de R nineT te gebruiken, zoals koppelings- en remhendel, de knipperlichten, spiegels en nummerplaathouder van Rizoma. Maar er was nog een andere reden om voor Rizoma-onderdelen te kiezen: “Rizoma gebruikt oppervlaktebewerking op veel van hun onderdelen, wat te zien is in de lijnen die achtergelaten zijn door de kogelfrees. Ik hou wel van deze look: het voegt een beetje textuur toe voor een goed gevoel onder je handschoen, het speelt met licht en toont vooral het denkproces van de CNC-programmeur – waardoor de onderdelen een menselijke touch krijgen. ”

“De brede achterband is volledig overbodig, maar ik kon het niet laten!” zegt Scott. Hierdoor was een op maat gemaakte enkelzijdige achterbrug met extra offset nodig. Bovendien vroeg het wat extra werk om de R nineT achteraandrijving te koppelen aan een airhead-transmissie.

Voor de vering koos Scott voor Öhlins R&T ophanging zowel voor- als achteraan. De Brembo-remklauwen komen van een BMW S1000R, afgestemd op Brembo-hoofdcilinders, en de hydraulische koppeling is van SWT-Sports in Duitsland.

De elektronica is ultramodern. Een Motogadget m.unit controle-unit staat centraal en ontvangt signalen van discrete m.buttons en een sleutelloos ontstekingssysteem. “De sleutelloze ontvanger is verborgen in de koolstofvezel stoelunit, samen met alle andere elektronica,” onthult Scott. Verder zit er ook een nieuwe ontstekingsmodule van Euro MotoElectrics op de motor.

Het kuipwerk is volledig zelfs gemaakt uit koolstofvezel en de aluminium tank werd afgewerkt met een Rizoma tankdop.

De motor mag dan boordevol moderne technologie zitten, de look heeft toch ook een retro tintje. “Ik hou van grafisch ontwerp uit de jaren 70”, zegt Scott. “Primaire kleurenschema’s waren heel erg in de mode toen ik een kind was en ze lijken nu de esthetische keuzes van mijn bedrijf te beïnvloeden.”

De motor was net op tijd klaar voor de one Moto Show in het Veterans Memorial Coliseum in Portland, Oregon. Nadien is het de bedoeling dat de motor klaargestoomd wordt voor een aantal circuitdagen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

Bron: BikeEXIF, Foto’s: Gregor Halenda

About The Author

Related Posts