Enkele dagen voor de start van de EICMA motorbeurs eist Aprilia alle aandacht op met de introductie van een nieuwe superbike. De RSV4 Factory is voortaan goed voor 214 pk, 198 kilo op de weegschaal én hij heeft carbon winglets.

Jawel, de Piaggio Group gaat het wedstrijdje om ter verst pissen met de Panigale V4 vollebak aan én momenteel kunnen ze bij Aprilia de Duc evenaren. Of toch op z’n minst voor 3 dagen, want dan verwachten we vuurwerk in de vorm van een Ducati Panigale V4R.

Nu laten we dat de pret niet bederven, want met 214 pk en 124 Nm koppel voor 198 kilo is de RSV4 Factory op z’n lichts gezegd een fenomenale fiets. Tegenover het vorige modeljaar krijgt hij een grotere longinhoud ( 1.078 cc) een lichtere batterij en een straatlegale titanium Akrapovic uitlaat, naast een hoop extra carbon. Daarbij komen overigens nog de Brembo Stylema remklauwen – je weet wel, die vorig jaar op de Panigale V4 debuteerden. Het resultaat is goed voor 6 kilo gewichtsverlies, 16 extra paardjes en 7 Nm extra.

Verder aanpassingen zien we bij het frame. Alle instelbare elementen zoals de balhoofdhoek en positie van de achterbrug werden lichtjes aangepast voor een andere geometrie en een kortere wielbasis (4mm). Öhlins voorziet de vering met een NIX vork vooraan en TTX demper vanachter. Verder is er op vlak van elektronica het APRC-systeem van de vierde generatie, wat onveranderd bleef tegenover vorig jaar.


De RSV4 Factory is dankzij z’n extra cilinderinhoud niet meer geschikt voor de meeste raceklassementen, waardoor het meer dan ooit de patser-superbike is van het Aprilia gamma. De échte racer, oftewel de RSV4 RR blijft in 2019 onveranderd t.o.v. 2018.

     

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts