Dunlop heeft aangekondigd dat de hoog aangeschreven GP Racer D211 road legal track band begin 2017 wordt vervangen door een volledig nieuw product. Het nieuwe type rubber is goedgekeurd na een zeer uitgebreid validatie- en testprogramma dat onder andere uit enkele van de zwaarste races ter wereld bestond!

Het belangrijkste doel van Dunlop was het ontwikkelen van een band met uitzonderlijke prestaties en dit validatieproces bevestigt dat dit doel werd behaald. Dunlop wilde meer dan alleen tests op geheime circuits en heeft daarom ook het publiek kennis laten maken met de nieuwe GP Racer D212.

Tijdens de 12 uur van Portimao en de 24 uur van Barcelona werden prototype banden gebruikt en tijdens de Bol d’Or in 2016 werd het laatste prototype profielband van voor de productiefase gebruikt. De laatste publieke test van het productiemodel van de GP Racer D212 was de laatste ronde van het Franse kampioenschap Superbike, waar Lucas Mahias op een GMT94 Yamaha de overwinning behaalde in beide Supersport races.

Lucas Mahias op weg naar de overwinning op de nieuwe Dunlop circuitband.

Sebastien Montet, Technology Director bij Dunlop, legt uit wat het idee achter deze publieke testfase was: “Naast vele simulatie-uren hebben we de band onderworpen aan duizenden kilometers circuit- en wegtests. Maar voor het meten van de prestaties, duurzaamheid en consistentie van een nieuwe band gaat er niets boven een echte racesituatie. We hebben op deze manier veel van de nieuwe technologische eigenschappen van de GP Racer D212 kunnen bewijzen en hebben tegen het eind van het validatieproces het productiemodel in gebruik genomen tijdens races.”

De D212 GP Racer is ontwikkeld op basis van diverse technologieën die zich bewezen hebben tijdens races, zoals:

  • Een nieuwe multi-tread compound voor een langere levensduur, kortere opwarmtijd en perfecte grip.
  • Het revolutionaire NTEC-systeem, waarmee de spanningen worden aangepast voor optimale prestaties op de weg of het circuit.
  • Ook is het profiel voor de voor- en achterband vernieuwd voor meer wendbaarheid en een groter vertrouwen voor de rijder.

Michael Dunlop approved

Deze technologieën zijn ontwikkeld op basis van de GP Pro D212, de professionele raceband van Dunlop die door Michael Dunlop werd gebruikt tijdens het behalen van zijn baanrecord van 131,2 mph tijdens de Isle of Man TT in 2013. Dit was sneller dan hij ooit met een superbike op slicks had gereden.

Michael Dunlop tijdens de Superstock TT in 2013; sneller dan op slicks.

Dunlop heeft ervoor gekozen de uiteindelijke productvalidatie uit te voeren tijdens langeafstandsraces vanwege de grote verscheidenheid aan circuits die voor deze tak van de racesport worden gebruikt. Bij het ontwikkelen van het compound voor een langere levensduur werd gekozen voor het circuit in Montmeló vanwege de lange bochten en extreme hitte. De 24 uur van Barcelona was de ultieme race om de duurzaamheid van de band te testen.

De Bol d’Or was een veeleisende test van de remprestaties en stabiliteit bij hoge snelheid na de Mistral, het lange rechte stuk in het circuit. De 12 uur van Portimao is vanwege de vele bochten en hoogteverschillen een fysiek uitputtende competitie. Op dit circuit bleek dat het rijgedrag van het nieuwe profiel van de voorband beter was dan bij het vorige model.

De GP Racer D212 zal vanaf januari 2017 verkrijgbaar zijn in Europa. Het assortiment bestaat uit 1 maat voorband en 4 maten achterbanden.

Over Dunlop Europe

Dunlop Europe is een van ‘s werelds toonaangevende fabrikanten van banden voor hoogwaardige prestaties en heeft een indrukwekkende staat van dienst wat betreft successen in de motorsport. Dunlop Europe is een technisch partner van het Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing en GMT94 Yamaha in Endurance Racing, Kawasaki en is de officiële bandenleverancier voor de FIM Moto2 en Moto3 wereldkampioenschappen.

 

 

 

About The Author

Redacteur

Related Posts