Je kan in België geen reportage maken over motoraccessoires en -kledij, zonder te passeren bij Richa. Het merk met hoofdzetel in Oudenaarde is er fier op om de enige Belgische fabrikant van motorkledij te zijn en uiteraard is Richa dus aanwezig op het salon van Brussel. MaxxMoto sprak met met Stijn Rigaux, de zoon van zaakvoerder Luc Rigaux.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonathan Godin

Accessoiristen op het salon (deel 8): 5 vragen aan Richa

De Richa stand tijdens de persdag. Toen was het nog rustig…

1) Met welke producten staan jullie hier?

Richa is aanwezig op het salon met drie merken, Richa motorkledij, RXA motorhelmen en TCX motorlaarzen. Zoals je kan zien hebben we zoveel mogelijk stock meegenomen naar het salon, om een zo groot mogelijk deel van onze collectie te tonen aan het brede publiek. Dat gaat van sportieve lederjassen tot all-weather kledij, tot retrospullen etc.

2) Welk item mogen de bezoekers zeker niet missen?

Een moeilijke vraag want we hebben veel zaken die de bezoekers interesseren. Alle retro- en vintage-kledij doet het enorm goed en we merken dat deze modieuze kledij voor veel beginnende motorrijders drempelverlagend werkt. Ga je naar een afspraak, dan zie je er stijlvol uit. Dat kan niet altijd van een lederoverall of textielpak gezegd worden.

Verder zijn onze D3O protectoren ook een succesnummer, mede dankzij een kleine steekproef waarbij we aan de klanten kunnen tonen dat de protectoren heel zacht aanvoelen, totdat je ze aan een impact onderwerpt waarbij de protector meteen hard wordt.

Het meest innovatieve product blijft echter ons C-Change membraan dat we toepassen in de top van ons gamma. We hebben dit waterdichte ademende membraan al een tijdje in de top van ons gamma, maar het blijft een stukje spitstechnologie waar de concurrentie niet meteen een antwoord op heeft.

Richa zet fel in op retrokledij met modieuze looks.

3) Veel concurrenten zijn niet meer aanwezig,
maar jullie wel. Waarom?

Richa is de enige Belgische fabrikant van motorkledij en dus vinden we het een verplichting naar onze klanten toe om hier aanwezig te zijn op het salon. Bovendien is het een ideale manier om ons dealernetwerk te ondersteunen, want de mensen die hier geïnteresseerde vragen stellen, verwijzen we meteen door naar onze dealers. De resultaten daarvan merken we meteen en blijven we een heel jaar voelen.

4) Is jullie aanwezigheid op het salon vooral verdeler- of klantgericht?

Zoals gezegd staan we hier in functie van beide partijen. We ontvangen de klanten en verwijzen ze op hun beurt door naar de dealers. Een echte dealermeeting doen we niet, we kunnen tenslotte niet verwachten dat iedereen zomaar zijn winkel sluit. Nee, het salon is voor ons bovenal een goede graadmeter om de interesses van het motorpubliek te peilen en tegelijkertijd ook feedback te krijgen over onze producten die we de afgelopen jaren verkocht hebben.

Stijn Rigaux houdt een oogje in het zeil op de stand van het familiebedrijf.

5) Hoe ziet voor u een ideaal motorsalon er uit?

Een ideaal salon voor Richa is een salon met zoveel mogelijk bezoekers. We staan hier tenslotte om ons bestaande cliënteel verder te helpen, maar meer nog om de motormarkt aan te zwengelen en nieuwe mensen te betrekken bij het motorrijden. In dat opzicht kan ik dus zeker een pluim geven aan Febiac voor de switch van de paleizen, wat duidelijk heeft gezorgd voor meer bedrijvigheid in beide motorpaleizen. Wat ik persoonlijk redelijk overbodig vind, is de dag voor de pers en de dag voor de industrie. Die twee konden makkelijk gecombineerd worden, en zelfs dan lijkt de meerwaarde me minimaal. We staan hier tenslotte voor de consumenten.

Meer informatie: www.richa.eu

Verwante verhalen

Accessoiristen op het salon: TOURATECH
Accessoiristen op het salon: EKO MOTORWEAR
Accessoiristen op het salon: ZEOTEC
Accessoiristen op het salon: AIROH
Accessoiristen op het salon: IP STORE
Accessoiristen op het salon: BIKE DESIGN

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts